Duurzaamheid30 okt '18 13:32Aangepast op 30 okt '18 14:52

Consument heeft weinig trek in duurzaam als het duurder is

Auteur: BNR Webredactie

Consumenten hebben er weinig trek in om meer te gaan betalen voor duurzaam voedsel: slechts 37 procent is daartoe bereid. Vaak is onduidelijk of de extra kosten die ze maken ook daadwerkelijk iets bijdragen aan verduurzaming. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. Bedrijven zouden meer aan voorlichting moeten doen, vindt Rob Morren, sector banker food bij ABN Amro.

'25 procent van de consumenten die geen duurzame producten kopen, geeft aan dat ze het niet kunnen betalen als het duurder wordt', zegt Rob Morren. Er is een trend van 'true cost accounting' op komst, waardoor duurzaam voedsel mogelijk duurder wordt. Dat betekent dat de externe kosten, zoals CO2-uitstoot en het gebrek aan biodiversiteit, worden meegenomen. 'Sommige producten moeten wel twee keer zo duur zijn, maar het wil niet zeggen dat dat automatisch bij de consument komt', zegt Morren.

AMSTERDAM- Producten in een plasticvrije winkel van Ekoplaza. ANP REMKO DE WAAL
AMSTERDAM- Producten in een plasticvrije winkel van Ekoplaza. ANP REMKO DE WAAL (ANP / REMKO DE WAAL)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen