Markt voor deelauto's stagneert
De markt voor deelauto's stagneert, in drie jaar tijd kwamen er nauwelijks nieuwe deelautobedrijven bij. Dat blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij kennisplatform CROW. Volgens het CROW lopen met name de jonge bedrijven tegen een muur van regels aan. 'Je moet auto's en parkeerplekken regelen, onderhandelen met gemeenten. Het is niet aantrekkelijk om nieuwe autodeelbedrijven te starten,' zegt projectmanager Marco van Burgsteden van CROW.
Volgens eigenaar Hemmie Kerklingh van ConnectCar valt met deelauto's niets te verdienen omdat de overheid jarenlang de deeltijdautoprogramma's uitbesteed heeft 'aan consultants en milieuclubs' en de commerciële partijen links liet liggen. De nadruk ligt volgens hem op peer-to-peer en is dat oneigenlijke concurrentie. Een bedrijf als ConnectCar moet echter aan allerlei eisen voldoen: auto's mogen alleen van een bepaalde categorie zijn, er moet per uur afgerekend worden, een 24-uurs beschikbaarheid is vereist, parkeerplaatsen mogen niet dicht bij elkaar liggen, de parkeerbelasting is hoog. Sinds 2010 heeft ConnectCar geen nieuwe auto's meer neergezet.
LUISTER OOK
Kabinet wil aantal deelauto's verdubbelen
LUISTER OOK