Duurzaamheid11 nov '19 09:55

'Tankering' slechts op één op vijf vluchten lucratief'

Auteur: BNR Webredactie

Vliegtuigen van British Airways nemen op korte vluchten vaak veel te veel brandstof mee, omdat dat goedkoper is dan bijtanken op de eindbestemming. Daardoor worden de vliegtuigen zwaarder, en dus veel vervuilender, meldt een klokkenluider binnen British Airways aan de BBC.

De brandstofprijzen zijn niet overal in Europa hetzelfde. Dus het loont al snel om een rekensommetje te maken en eventueel extra brandstof mee te nemen voor de terugreis, zegt Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft. In slechts 20 procent van de gevallen is het ook echt de moeite waard, blijkt uit een studie van Eurocontrol, maar dat is los van eventuele nadelige klimaateffecten, zegt Joris Melkert, luchtvaartexpert aan de TU Delft.

Financieel is 'tankering' in 20 procent van de gevallen lucratief
Financieel is 'tankering' in 20 procent van de gevallen lucratief (AFP)

Gerelateerde artikelen