Duurzaamheid21 nov '19 13:36Aangepast op 21 nov '19 14:55

Topman easyJet pleit voor kerosinetaks

Auteur: Aäron Loupatty

Topman William Vet van easyJet Benelux, ziet liever een kerosinetaks dan een vliegtaks. Dat zegt hij in BNR Zakendoen. Vet stelt dat er door de vliegtaks ongelijkheid ontstaat in de luchtvaartbranche: 'Doe dan een accijns op kerosine, want dan heb je eerder een level playing field.'

Topman William Vet van easyJet Benelux ziet liever een kerosinetaks dan een vliegtaks.
Topman William Vet van easyJet Benelux ziet liever een kerosinetaks dan een vliegtaks. (AFP)

Luister ook | Snel roept op tot Europese vliegtaks

Vanaf 2021 moet iedere passagier die vanaf Schiphol vliegt 7 euro belasting betalen over het vliegticket. Op deze manier hoopt de regering om het luchtvaartverkeer vanaf Schiphol te verminderen. Topman Vet heeft geen goed woord over voor die vliegtaks. 'Het is niet slim en niet duurzaam. De vliegtaks is gekoppeld aan de passagier en niet aan het vliegtuig. (...) Een vliegtaks helpt niet om de stap naar duurzaamheid te maken. Hij is niet gebonden aan afstand. Of je nou een korte afstand vliegt of de oceaan over gaat, je betaalt altijd hetzelfde bedrag. Er is een hele grote groep passagiers die wordt ontzien, en bewust wordt ontzien: dat is de overstappende passagier. Die betaalt niet mee terwijl hij net zoveel vervuiling opleveren.'

Accijns op kerosine

Een betere optie vindt Vet een accijns op kerosine: 'Als we het hebben over een taks, doe dan een accijns op kerosine. Dan heb je een level playing field. Nu is er een grote onbalans omdat je even een bedrag noemt op een ticket. Dat werkt duurzaamheid niet in de hand. Wij vinden ook dat áls je dit bedrag gaat heffen, het ook gebruikt moeten worden voor innovatie en duurzaamheid in de luchtvaart. Maar het gaat nu in de algemene middelen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen