De minister wil dat een verplichting binnen enkele jaren voor heel Europa gaat gelden. Als het op Europees niveau niet lukt, dan wil ze het in 2023 verplichten voor vliegtuigen die in Nederland tanken. Het is één van de weinige stappen waarmee snel enig resultaat is te boeken in het verduurzamen van de luchtvaart. Bovendien, zegt Melkert, is er nú enig momentum door de Europese Green Deal van Frans Timmermans. 'Maar we zitten nog lang niet bij de 100 procent die we in 2050 willen bereiken.'
Luister ook | Vliegen met afvalolie komt dichterbij
Kleine marges
Luchtvaart is nou eenmaal een zeer internationale tak van sport, met ook nog eens hele kleine marges, zegt Melkert. 'Luchtvaartmaatschappijen maken minder dan een tientje winst per verkocht ticket. Op het moment dat je iets moet doen om dingen duurzaam te maken, wordt het eigenlijk altijd duurder. Als je dat niet op Europees niveau doet, verslechter je onmiddellijk de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. En dat levert banenverlies op.'
