In China zijn de effecten al duidelijk merkbaar. Satellietbeelden laten zien dat de concentraties rond steden als Beijing duidelijk lager zijn, zegt hoogleraar Integrale Stikstofanalyse Wim de Vries van de universiteit Wageningen. Maar wat de effecten in Nederland op jaarbasis zullen zijn is nog onduidelijk. 'Het is allemaal de vraag hoe lang dit gaat duren. Het gewone verkeer draagt zo'n tien procent bij aan de depositie, maar als het maar een maand duurt, is het beperkt.'
Luister ook | Markt voor LNG groeit razendsnel
Bouw
De 100 kilometermaatregel zal op zichzelf een verwaarloosbaar effect hebben. 'De bijdrage van het verkeer aan de totale stikstofbelasting is maar 0,3 procent. Van de stikstofoxide is het wel iets meer, maar je gaat het feitelijk nauwelijks terugzien. De snelheidsbeperking is bijna uitsluitend bedoeld om de vastgelopen bouw aan de slag te krijgen. Als we weer overgaan tot de orde van de dag zal er maar een tijdelijke terugval zijn geweest.'
