Luister ook | 'Gunstig effect op stikstofdepositie beperkt en tijdelijk'
Het RIVM gaat uit van een daling van het autoverkeer tot 50 procent, maar volgens De Vries is een afname van 70 tot 80 procent reëler. Maar ook de industrie speelt een belangrijke rol, óók vanuit het buitenland. 'Een derde van de totale stikstofbelasting komt uit het buitenland, waarvan de helft stikstofoxide. Vooral voor de volksgezondheid is het heel erg goed, maar wat het voor de natuur gaat doen is erg afwachten: van ammoniak weten we niet of er dalingen optreden.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Hoe lang?
De vraag is nog wat het voor de lange termijn betekent, zegt De Vries. 'Niemand weet hoe lang dit duurt, maar waarschijnlijk zal het voor dit jaar behoorlijk effect hebben. Maar als we na een jaar weer back to normal gaan... Niemand die het helemaal kan voorzien.' Al te gunstige effecten voor de bouwproductie en maximumsnelheid hoeven we volgens De Vries niet verwachten. 'Voor de natuur moeten we eigenlijk wel 50 procent reduceren in onze uitstoot en daar zijn we nog niet.'
Dossier | Coronavirus
