Duurzaamheid9 jul '20 14:22Aangepast op 9 jul '20 16:08

ACM wil regels bedrijven versoepelen om duurzaamheid te verbeteren

Auteur: BNR Webredactie

De Autoriteit Consument en Markt wil regels versoepelen zodat bedrijven wel kunnen samenwerken op het gebied van duurzaamheid. Normaal zou bij een samenwerking tussen concurrerende bedrijven torenhoge boetes worden uitgedeeld.

Ommezwaai

Samenwerking tussen bedrijven wordt door de ACM vaak verboden, omdat ze negatieve gevolgen hebben voor consumenten. Nu maakt de ACM een ommezwaai tegenover zulke samenwerkingen. 'Samenwerking hebben we altijd toegejuicht als het gaat om het behalen van de klimaatdoelen, maar we zagen dat bedrijven hiervoor heel huiverig waren omdat ze bang waren voor een boete', legt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM.

Effect op de samenleving

Over of zulke samenwerkingen een negatief effect gaan hebben op consumenten zegt Snoep het volgende: 'Wij kijken naar het totale effect op de samenleving. Als dat effect is dat de prijzen stijgen, moet er een voordeel tegenover staan wat de hogere prijzen compenseert.'

Luister ook | ACM stelt paal en perk aan nep-reviews en neplikes

ACM, autoriteit consument en markt
ACM, autoriteit consument en markt ( ANP XTRA Lex van Lieshout)

Gerelateerde artikelen