Duurzaamheid17 jul '20 09:52

ACM gaat strenger handhaven op duurzaamheid-etiket

Auteur: BNR Webredactie

De Autoriteit Consument en Markt wil strenger handhaven op bedrijven die onterechte duurzaamheidsclaims maken. Veel bedrijven noemen hun product 'groen' of 'duurzaam' terwijl helemaal niet zeker is of hun product echt zo duurzaam.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, legt de strengere werkwijze uit. 'Als bedrijven 'duurzaam' op hun verpakking zetten en het niet zo is, dan maken ze zich schuldig aan misleiding van consumenten en overtreden ze de consumentenregels. Daar gaan wij de komende tijd nog nadrukkelijker op handhaven.

Interpretatie van de consument

De definitie van duurzaamheid controleren is wel moeilijk, maar het gaat om hoe de consument het kan interpreteren, zegt Snoep. 'Het gaat erom wat de indruk is bij de gemiddeld goed geïnformeerde consument is. Als die consument denkt dat een product bepaalde eigenschappen bevat, die het niet bevat, door de uitingen van de producent, dan is er sprake van misleiding en kan er een boete volgen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen