TNO: Test met E-fuels om de klimaatdoelen te halen
E-fuels gaan een cruciale rol spelen bij het verduurzamen van zwaar transport, zoals de scheepvaart en vliegtuigen. Dat stelt TNO in een nieuw onderzoek. E-fuels worden gemaakt uit elektriciteit, die bijvoorbeeld is opgewekt door wind of zon. ‘De techniek bestaat al’, legt TNO-onderzoeker Richard Smokers uit. ‘Maar om te kunnen onderzoeken welk type brandstof voor welk voertuig geschikt is, moeten er wel pilots op gang komen.’
Volgens Smokers moet de CO2 uitstoot in alle sectoren naar 0 om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Dit wordt al nagestreefd met elektriciteit en waterstof, maar dat is niet genoeg, stelt hij. ‘Er zijn toepassingen in de luchtvaart, scheepvaart en sommige lange afstandstoepassingen in het vrachtvervoer waar deze vormen niet toegepast kunnen worden. Daar zijn E-fuels een interessante optie.’
Lees ook | Sla biobrandstof over en ga direct over op elektrisch rijden
En daarom moet er nu ingezet worden op de ontwikkeling van deze E-fuels, vindt Smokers. ‘Er moet nog veel ontwikkeling plaatsvinden. Zowel aan de productiekant van die brandstoffen, als aan de toepassingenkant.’ Zo noemt Smokers de ontwikkeling van scheepsmotoren op methanol, maar ook de C02 die vrijkomt tijdens de productie van de E-fuels. ‘Als je deze optie beschikbaar wilt hebben in 2050, dan moet je nu beginnen met het ontwikkelen van de technologie. Het gaat dus nog een paar decennia duren voordat E-fuels op grote schaal gebruikt kunnen worden.’
Luister ook | De techniek achter biobrandstof