Lufthansa laat CO2-uitstoot grondig dalen bij landing
Vliegtuigen van Lufthansa stoten zo’n tweeduizend ton minder CO2 uit door een nieuwe landingstechniek, die is ontwikkeld tijdens de coronacrisis. Doordat er weinig werd gevlogen en het luchtruim grotendeels leeg was konden luchtvaartmaatschappijen ruimschoots experimenteren met duurzame technieken.
Op zich is het geen nieuwe techniek, zegt Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft. Bij de continuous descent approach vliegt een vliegtuig op de gebruikelijke hoogte. Vanaf zo'n 12 kilometer daalt het in kleine stapjes, maar je kunt ook vanaf die kruishoogte continu dalen. 'Je kunt je gas naar stationair trekken en dan continu doorgaan met dalen. In Nederland gebeurt dat ook al in rustige tijden op Schiphol, maar ze hebben het nu wat meer geoptimaliseerd.'
Luister terug | Maatschappijen moeten blijven vliegen met lege vliegtuigen
Je profiteert op die manier van het feit dat moderne verkeersvliegtuigen eigenlijk hele goede zweefvliegtuigen zijn. 'Om je een beetje een idee te geven: als je dat goed doet en je vliegt vanuit Spanje naar Nederland, dan kun je eigenlijk bij de Frans-Belgische grens al het gas naar stationair halen en dan continu dalen. Dit gaat wel alleen goed als het niet te druk is in het luchtruim, anders moet de luchtverkeersleiding veel meer moeite doen om alle vliegtuigen netjes achter elkaar te krijgen.'
Lees ook | Onderzoekers maken eerste vlucht met V-vormig vliegtuig