OESO: Elektrische SUV's schadelijker dan normale auto
Elektrische SUV's zijn schadelijker dan auto's met een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit een onderzoek van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Elektrische auto's stoten dan wel minder CO2 uit, maar produceren wel meer fijnstof.
Elektrische auto's stoten wel minder CO2 uit, maar doordat ze zwaarder zijn produceren ze meer fijnstof door de snelle slijtage van de banden. Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, vindt wel dat het onderzoek deels misleidend is. 'Het zijn eigenlijk onvergelijkbare dingen. De kop is ook misleidend. Het is niet zo dat elektrische SUV's slechter zijn dan lichte benzine auto's. Zware SUV's zijn sowieso altijd slechter dan lichte auto's.' SUV's die op diesel rijden gaan nog een stapje verder, volgens Steinbuch. 'Die hebben veel bandenslijtage en ook nog eens diesel-fijnstofuitstoot. Benzine-auto's hebben dan weer minder fijstofuitstoot uit de motor, maar hebben als ze zwaar zijn net zoveel bandenslijtage.'
Rapport OESO
Non-exhaust Particulate Emissions from Road Transport
Luister ook | Auto-update | Verkoop EV overstijgt benzine
Het is de vraag hoeveel meer elektrische SUV's uitstoten vanwege hun gewicht, zegt Steinbuch. 'Er is wat debat over of je meer fijnstofuitstoot hebt door het gewicht en of dat gecompenseerd wordt door het verminderde fijnstof dat vrij komt bij het remmen. Je remt dan op de motor af in plaats van op de mechanische remmen.' Volgens Steinbuch licht er straks een nieuwe uitdaging klaar als iedereen elektrisch rijdt. 'Er moeten dan fijnstofvrije banden gemaakt worden.'
Luister ook | De Technoloog | Ook in de toekomst reizen we een uur per dag. Maar hoe?