Duurzaamheid15 feb '21 09:02Aangepast op 15 feb '21 14:18

'Schrappen Polderbaan beperkt veel brandstofverbruik en uitstoot'

Auteur: BNR Webredactie

Schiphol kan een enorme hoeveelheid brandstof besparen en uitstoot verminderen als het niet langer gebruik maakt van de Polderbaan. Het taxiën neemt daar soms wel twintig minuten in beslag en daarbij wordt veel kerosine verbruikt en vervuilde lucht uitgestoten.

De Polderbaan van luchthaven Schiphol.
De Polderbaan van luchthaven Schiphol. ( ANP / Peter Bakker)

Schiphol is wat dat betreft ook wel een complexe luchthaven, met liefst vijf start- en landingsbanen. Dat heeft onder meer te maken met de wind en de locatie, maar vooral op korte vluchten is de taxitijd veel mensen een doorn in het oog, onder wie BNR-buitenlandcommentator Bernard Hammelburg. 'Dat is krankzinnig, vooral op korte vluchten. Een vlucht naar Londen duurt 43 minuten. Daarvan ben je al ongeveer de helft aan het taxiën en dan moet je nog gaan vliegen.'

CO2-uitstoot

Als vluchten naar andere banen worden verplaatst, kunnen van de bespaarde brandstof alleen al zo'n 1,5 procent van de vluchten naar hun bestemming vliegen. Ook wordt de CO2-uitstoot met 133.000 ton per jaar verminderd, blijkt uit een berekening van Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft. Voor Hammelburg is er weinig twijfel over de toekomst van de Polderbaan. 'Dit is een prachtig moment om te zeggen: die Polderbaan is dicht, zullen we hem gewoon dichthouden?'

Luister terug | Remkes: Groei luchtvaart alleen bij afname stikstof

D66-Kamerlid Jan Paternotte begrijpt de bezwaren tegen de 'taxi-intensieve' Polderbaan. 'Alleen al het taxiën kost een heleboel tijd en kerosine. Maar er zijn een heleboel afspraken met bewoners en er zijn veel minder mensen die vliegtuigen over hun hoofd krijgen als je de Polderbaan gebruikt. Anders moet je andere banen veel intensiever gaan gebruiken, zoals de Amsterdambaan en de Buitenveldertbaan, waardoor daar meer mensen wakker kunnen liggen.'

Elektrisch taxiën

Voor vrachtvluchten voorziet Paternotte minder problemen met taxiën, maar vervuiling is hoe dan ook een issue. Daarom moet volgens hem zo snel mogelijk elektrisch taxiën worden ingevoerd. 'Andere landen, zoals Duitsland, zijn er echt verder mee; of het vliegtuig zelf of de zogenaamde taxibots zorgen ervoor dat het vliegtuig geen kerosine hoeft te verstoken om naar de start- of landingsbaan te komen.'

Luister terug | Schiphol breidt tot 2050 in ieder geval niet uit naar de Noordzee

Schiphol verwijst in een reactie naar de doelstelling om de luchthaven in 2030 uitstootvrij te hebben. 'Onderdeel daarvan is dat we werken aan duurzaam taxiën, waarmee de motoren van een vliegtuig tijdens het taxiën uit blijven.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen