Duurzaamheid22 feb '21 12:37Aangepast op 22 feb '21 13:16

Viswinkels informeren klanten onvoldoende

Auteur: BNR Webredactie

Viskramen en viswinkels houden zich niet aan de verplichting om klanten te informeren. Bij iedere haring en lekkerbek moet vermeld worden waar en hoe die gevangen is, maar bij één derde van de visverkopers ontbreekt die informatie volledig. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Volgens Babs van der Staak van de Consumentenbond moet er op een vitrinekaartje het volgende staan: de exacte naam van de vis, waar de vis gevangen is en of de vangst of kweek wel of niet duurzaam is. Van de 140 viswinkels en viskramen die de Consumentenbond onderzocht bleek slechts eentje de zaken op orde te hebben.

Lees ook | Visserij in de hoek waar de klappen vallen

Ook heeft de Consumentenbond een enquête gehouden onder consumenten, het blijkt dat niet veel mensen stil staan bij duurzaamheid in visvangst. 'Mensen willen vooral weten of de vis vers is. Ze vinden het wel interessant, ze hebben zich nooit zo gerealiseerd dat duurzaamheid een issue is bij vis. En dat terwijl de problemen in de visserij groot zijn: overbevissing, bijvangst, vervuiling, schade aan het milieu. Het is de moeite waard om je erin te verdiepen.'

Lees ook | 'Brexitdeal kost vissers honderden miljoenen'

'Het zou goed zijn als de viswinkels hun informatievoorziening op orde hebben. In supermarkten is de zaak duidelijker en kunnen consumenten betere keuzes maken - er zijn keurmerken. Veel consumenten denken dat het bij de visboer wel goed zit met die duurzaamheid, daar gaan ze wel vanuit.'

Gerelateerde artikelen