Vorig jaar bepaalde het Bundesgerichtshof in Karlsruhe al dat consumenten met een Volkswagen met sjoemelsoftware recht hebben op compensatie. Deze zaak betreft dezelfde vraag, bij Audi-bezitters, zegt Peter Teffer, onderzoeksjournalist voor Follow the Money en auteur van het boek Dieselgate: hoe de industrie sjoemelde en Europa faalde. 'Eigenlijk is het type sjoemelsoftware dat ook Volkswagen gebruikt al in 1999 ontwikkeld bij Audi, toen is het gesjoemel al begonnen.'
Luister terug | 'Onderzoek dieselgate bijna afgerond'
Of de rechter vandaag besluit tot een schadevergoeding voor Audibezitters is volgens Teffer vooral afhankelijk van de aangetoonde kennis over de installatie van die sjoemelsoftware als de Volkswagentop. 'Dat zal de rechter bewezen moeten achten. Het is lastig te zeggen of het zo is, maar we weten al heel lang dat de oud-Audi-CEO in 2018 een paar maanden in voorarrest moest omdat hij getuigen beïnvloedde en de rechtsgang belemmerde.'
Luister terug | Auto Update | Vijf jaar dieselgate
Ook voor Nederlandse Audi-bezitters gloort er enige hoop, als het autobedrijf schuldig geacht wordt. 'Het zou een goede opsteker voor ze zijn als dat voorbeeld in Duitsland wordt gegeven. In Nederland waren ruim veertienduizend Audi's uitgerust met die sjoemelsoftware. Dus het zou zeker interessant kunnen zijn voor die consumenten als ze een claim willen indienen.'
