
Luister terug | Bier uit plastic, wen er maar aan
Lange termijn
Gevraagd naar de verwatering van aandelen met zo'n 20 procent door de emissie zegt Van Aken dat alle grote aandeelhouders hebben meegedaan én dat altijd duidelijk over de groeistrategie is gecommuniceerd. 'We zijn een bedrijf dat investeert in nieuwe fabrieken en technologieën, daar is kapitaal voor nodig.' Volgens Van Aken zijn uitsluitend langetermijninvesteerders geïnteresseerd. De fabriek gaat bioplastic maken, bestemd voor emballage van voedsel en dranken, en moet in 2023 de deuren openen.
Luister terug | De groene ambities van Lidl en Makro
Grote spelers aan boord
Van Aken twijfelt niet aan het succes van de fabriek: er wordt geen olie gebruikt bij de fabricage van het plastic, er wordt CO2 bespaard, het is volledig van planten gemaakt en volledig recyclebaar en het is 'een topic dat veel mensen belangrijk vinden'. Volgens de topman heeft het PEF-plastic dan ook de potentie om dé standaard te worden in de voedsel- en drankenindustrie.
Luister terug | De techniek achter schoon
Avantium heeft al enkele belangrijke mondiale spelers aan boord: het Japanse Toyobo, Refresco Nederland, de grootste bottelarij van Europa en de Verenigde Staten, het Belgische Resilux en het biermerk Carlsberg. 'Over de hele wereld en door de hele sector wordt dit materiaal omarmd.'