Duurzaamheid14 mei '21 10:45Aangepast op 14 mei '21 12:30

FNV: Tata Steel moet snel vergroenen

Auteur: BNR Webredactie

Staalproducent Tata Steel moet binnen vijf jaar af van de productie op steenkool. De hoogovens en een groot deel van de andere installaties kunnen ook draaien op groene stroom, aardgas en waterstof, zegt vakbond FNV. De bond presenteert een plan voor de vergroening van het bedrijf.

Tata Steel in IJmuiden
Tata Steel in IJmuiden (ANP/HOLLANDSE HOOGTE HENRIETTE GUEST)

Luister terug | IJmuidenaren slepen Tata Steel voor de rechter

Een prima oplossing, die zeker ook voor de leefomgeving op korte termijn een stap voorwaarts is, zegt Gerrit Idema, vice-voorzitter van de ondernemingsraad van Tata Steel èn voorzitter van de bedrijfsledengroep van de FNV. De ondernemingsraad van Tata heeft afgelopen woensdag een motie aangenomen waarin een snelle, onafhankelijke haalbaarheidsstudie naar het plan wordt ondersteund.

Kosten

Vraag is natuurlijk hoe het betaald gaat worden. Tata is wel van plan om de overstap te maken naar groene stroom, maar pas na 2035. Dat heeft ermee te maken dat het afvangen van CO2 en het vervolgens in de zeebodem stoppen ervan, fors gesubsidieerd wordt, terwijl dat niet het geval is bij dit voorstel van de FNV. De discussie hierover moet dus echt binnen de politiek worden gevoerd.

Werkgelegenheid

Het FNV-plan zou 1,4 miljard euro gaan kosten. De overheid moet daar aan bijdragen, zegt Idema, zeker als je bedenkt 'dat Tata 40.000 hoogwaardige banen overeind houdt'. Dan is een eventuele 1,5 miljard euro subsidie over een periode van tien jaar eigenlijk heel weinig, zeker als je het afzet tegen de al bestaande subsidie. Bovendien is het heel belangrijk voor de leefomgeving. En daarmee natuurlijk voor het behoud van de staalindustrie en het grotere doel: het behoud van de werkgelegenheid.

Luister ook | Zweedse SSAB ziet af van overnameplannen Tata Steel

Tata Steel staat al een tijdje te koop. Een vergroening zou het bedrijf ook aantrekkelijker kunnen maken voor een eventuele Europese partij. Een overname door het Zweedse SSAB ketste onlangs af, juist omdat Tata te weinig deed aan duurzaamheid.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen