Duurzaamheid7 jun '21 13:03

RVO: 'Elektrisch rijden zichtbaar in werkgelegenheid'

Auteur: BNR Webredactie

De opkomst van elektrisch rijden wordt zichtbaar in de werkgelegenheid. Het aantal groene banen in de vervoerssector verdubbelt van 7.000 naar 14.000 in 2025. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

(Flickr/ Siebe Swart)

'Het is maar één schakel in de hele energietransitie', zegt projectleider Elektrisch Vervoer Suzan Reitsma van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Reitsma bedoelt hiermee dat het aantal nieuwe banen weliswaar beperkt is, maar dat ook bestaande banen met de elektrificatie te maken krijgen.

Zo blijft de baan van een buschauffeur hetzelfde wanneer de bus elektrisch gaat rijden, die baan is dus niet meegenomen in de berekeningen van de RVO. In de nieuwe werkgelegenheid onderscheidt Reitzma verschillende clusters: 'De productie van voertuigen en de laadinfrastructuur. Nederland produceert en exporteert veel elektrische bussen, en datzelfde geldt voor elektrische trucks en binnenschepen. Dat zijn niches waarin Nederland voorop loopt'.

Luister terug | 'Meer actie overheid gewenst bij vergroening industrie'

Waar Nederland volgens Reitzma ook sterk in is: het aanleveren van componenten aan het buitenland voor batterijmanagementsystemen. Reitzma benadrukt de koppositie van Nederland op het gebied van laadinfrastructuur en het belang die positie te behouden.

Luister terug | Auto update; Chinese autoverkopen fors gestegen

Gevraagd of Nederland veel te duchten heeft van de concurrentie uit China zegt Reitzma dat de Nederlandse rol vooral betrekking heeft op samenwerking met autoproducerende landen en dat er weliswaar veel wordt geproduceerd in het Verre Oosten, maar dat de Chinese markt dermate groot is dat de Chinese industrie de handen vol heeft om dat te beleveren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen