
Eurocommissaris Frans Timmermans heeft het plan vormgegeven en meldde al dat het niet makkelijk gaat worden, maar 'bloody hard'. Hij benadrukte dat het klimaatprobleem aanpakken iets is dat moet gebeuren en waarvoor de Europese Unie verantwoordelijkheid draagt.
Met twaalf samengevoegde plannen hebben we te maken met het grootste wetgevingspakket voor klimaatverandering ter wereld. Het is dan ook een plan van ongekende omvang, weet Europaverslaggever Stefan de Vries. 'Eigenlijk kun je zeggen dat de toekomst vandaag begint. Het pakket betekent echt een ingrijpende verandering van het leven van de Europeanen. Alles gaat veranderen: niet alleen de auto waarin je rijdt, maar ook hoe je je huis verwarmt en of je nog goedkoop kunt vliegen.'
Luister terug | EU komt het ambitieus klimaatplan
Fit for 55
Het pakket draagt de naam 'Fit for 55', verwijzend naar de 55 procent vermindering van uitstoot die voor 2030 behaald moet zijn. 'Eigenlijk is het al te laat,' zegt De Vries. 'De doelstellingen komen voort uit de klimaatafspraken van Parijs in 2015, waar we allemaal onze handtekening onder hebben gezet. Maar verder dan die handtekening zijn we niet gekomen. We moeten nu aan de slag.'
Hoe je het ook wendt of keert: het geld dat nodig is voor de plannen komt uiteindelijk uit de zakken van de Europeanen. Volgens Bert Colijn, senior econoom bij ING, zullen de maatregelen radicale veranderingen veroorzaken in de industrie. 'Ook zal het proces van elektrificatie versneld worden. In de luchtvaart, maar ook in de bouw zullen de effecten hiervan duidelijk te zien zijn. Maar ook de consument zal deze gaan voelen, omdat de maatregelen zullen worden doorgerekend in de prijzen.'
Luister terug | Europees Parlement stemt over klimaatwet