Autoproducenten gebruiken 'vuil' aluminium
Bedrijven in de auto-industrie komen hun beloftes niet na als het gaat om eerlijke productie van aluminium. Dat zegt Human Rights Watch in een nieuw rapport. Aluminium wordt gemaakt van bauxiet en de winning van deze stof zorgt ervoor dat veel grond verloren gaat, waar lokale bevolking van afhankelijk is. En door de productie van elektrische auto's wordt dit probleem alsmaar groter.
Luister terug | 'Energietransitie ontketent stormloop op metalen'
Van 1.000 naar 400 dollar
'De lokale bevolking in Guinee profiteert helemaal niet van de rijkdom in de bodem', zegt Jan Kooy van Human Rights Watch dat in kaart heeft gebracht wat er 'on the ground' gebeurt. 'Boeren krijgen 400 dollar compensatie voor het verlies van hun grond, terwijl die 1.000 dollar per jaar opleverde.' In plaats van drie maaltijden per dag staat er soms geen eten bij de boeren op tafel, claimt HRW.
Wat er precies gebeurt is niet duidelijk, zegt Kooy. Of het mijnbouwbedrijf of de regering de bevolking benadeelt is onduidelijk, wel stelt HRW dat de autobedrijven dermate machtig zijn dat ze er eenvoudig wat aan kunnen doen. 'Die bedrijven hebben enorm veel macht, dat zou anders moeten zijn. Een vijfde van alle aluminium wordt gebruikt voor de productie van auto's, in 2050 zal dat de helft zijn. Aluminium is echt de dode hoek van de auto-industrie.'
Luister terug | Afrikaanse mijnbouw hindert klimaatambities kabinet
Tesla, Hyundai en BYD willen geen gesprek
HRW heeft alle automerken aangeschreven, daarvan willen alleen Hyundai, Tesla en BYD Auto, een Chinees merk, niet met HRW in gesprek. 'Die willen het gesprek niet eens aangaan, dat is heel treurig. We zullen hen blijven bestoken met brieven. De Duitse merken zeggen echter hiernaar te gaan kijken en certificatie te organiseren, want de huidige certificatie is te weinig dwingend.'