Duurzaamheid26 jul '21 13:54

Binnenvaartschippers huiverig voor biobrandstof

Auteur: BNR Webredactie

Vanaf volgend jaar moeten Nederlandse schepen verplicht overschakelen op biobrandstof. Maar de biobrandstof boezemt binnenvaartschippers angst in. Door de brandstof kunnen schepen plotseling stil komen te liggen. De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft advocaten ingeschakeld voor 'pechhulp'.

Funest voor motoren

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil per 1 januari 2022 de 5.000 Nederlandse binnenvaartschepen verplichten over te schakelen op biobrandstof. Vaak is dit fossiele diesel die is aangelengd met het zogeheten ’fame’, een mengsel van plantaardige oliën en dierlijke vetten. De schippers waarschuwen dat dit goedje funest is voor de scheepsmotoren.

Onderhoudskwestie

Het ministerie heeft TNO onderzoek laten doen waaruit is gebleken dat biobrandstof geschikt is voor de schepen. Het onderzoek geeft aan dat wanneer er goed onderhoud plaatsvindt, biobrandstof ook gewoon geschikt voor binnenvaartschepen is. De schade die de fossiele diesel dan zou toebrengen aan de boten valt volgens het onderzoek 'dan wel mee'.

Woordvoerder Sunniva Fluitsma van de ASV is het daar niet mee eens en vertelt: 'TNO heeft verschillende rapporten gemaakt waaruit blijkt dat het helemaal niet meevalt. Ook de experts van de motorfabrikanten zeggen dat het statement over onderhoud onzin is. Wij onderhouden onze schepen maar als we verkeerde brandstof krijgen en onze filters slaan dicht helpt onderhoud niet. Dan lig je gewoon stil.' Als binnenvaartschepen vast komen te liggen heeft dat grote consequenties, vertelt Fluitsma. 'Naast dat je dwars kunt liggen op een rivier, vervoeren schepen ook gevaarlijke stoffen die af kunnen gaan. Passagiersschepen kunnen ook onbestuurbaar worden.'

Bereidheid om duurzamer te varen is er heus wel, vertelt Fluitsma. 'Zo varen we al op duurdere brandstof genaamd GTL-brandstof die schoner is. De biobrandstof die ons wordt aangeraden is aantoonbaar vervuilender dan waar we nu mee varen. Dat is natuurlijk wel treurig als je bedenkt dat dit allemaal voor het milieu gedaan wordt.'

Namens de ASV hebben verschillende advocaten een brief geschreven aan de Tweede Kamer. De vereniging kreeg na het onderzoek slechts een week om te reageren en was ontevreden met de korte responstermijn. De brief moest ook aantonen dat er te snel een verkeerde beslissing is gemaakt rondom de biobrandstof. Kamerleden Roelof Bisschop (SGP) en Mahir Alkaya (SP) dienden moties in om de binnenvaart te ondersteunen. Beide Tweede Kamerleden stelden dat de verplichte bijmenging van biodiesel risico’s met zich mee kan brengen voor scheepsmotoren.

Gerelateerde artikelen