Duurzaamheid20 sep '21 08:00

'Te veel focus op elektrificatie bij vergroening wagenpark'

Auteur: BNR Webredactie

Bij de vergroening van het wagenpark ligt te veel focus op elektrificatie. Het gewicht en de werkelijke uitstoot van auto's moet een grotere rol gaan spelen in het autobelastingsysteem. Dat adviseert onderzoeksinstituut TNO in een vanochtend verschenen rapport.

Het Nederlandse wagenpark vergrijst. Schone, gesubsidieerde auto's verlaten ons land, omdat ze niet interessant genoeg zijn voor de tweedehands automarkt. Daar komen onzuinige auto's via de import voor terug. Dat werkt de vergroening van het wagenpark tegen, concludeert TNO.

Volgens onderzoeker Norbert Ligterink kan daar op korte termijn verandering in worden gebracht met een aanpassing van het autobelastingsysteem.

Luister vanmiddag ook naar BNR Mobility

De onderzoekers van het TNO spreken van een mismatch. Nederlandse consumenten kopen vooral tweedehands auto’s, omdat ze nieuwe te duur vinden. Occasions die van de leasemarkt komen, zijn echter vaak te duur, te zwaar of te weinig zuinig. En dus verdwijnen veel gesubsidieerde, schone auto’s naar het buitenland en zoeken Nederlandse automobilisten in het buitenland naar kleinere, maar minder schone wagens.

Om ervoor te zorgen dat zuinige auto's in Nederland blijven bepleiten de onderzoekers voor een andere inrichting van de autobelastingen waar voornamelijk voornamelijk naar elektrisch gekeken wordt. Het autobelastingstelsel stoelt nu op twee gedachten: voor nieuwe auto’s is de uitstoot van CO2 het uitgangspunt, bij occasions wordt naar het gewicht gekeken.

Volgens de onderzoekers is het beter om het gewicht als uitgangspunt te nemen voor alle auto’s en daar de belastingen op af te stemmen. Sturen op gewicht maakt lichtere auto’s populairder en die stoten over het algemeen minder CO2 uit.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen