De jaarverslagen zijn beoordeeld op basis van de rapportages over klimaatdoelen die bedrijven stellen. EY merkt op dat bedrijven wel steeds vaker klimaatrapportages uitvoeren. Zo blijkt driekwart van de bedrijven zich bezig te houden met specifieke klimaatdoelen. Toch schort er vaak het een en ander aan de kwaliteit van de rapportages, stelt het bureau.

'Geen diepgang'
Rob Wortelboer, associate partner bij EY, geeft aan dat bedrijven vaak een beetje oppervlakkig rapporteren over klimaatacties die ondernomen worden: 'Het gaat met name om diepgang en details in een aantal onderwerpen. Bedrijven mogen daar wel een slag in slaan.' Wortelboer benadrukt dat er ook bedrijven zijn die wel duurzaam bezig zijn, maar er niet over rapporteren. 'Je hebt ook bedrijven, bijvoorbeeld familiebedrijven, die van oudsher wat minder actief hierover rapporteren, maar wel duurzaam zijn en aan dit soort elementen denken.'
Luister ook | Bedrijfsleven innoveert op recordniveau, maar klimaat wordt vergeten
Wortelboer verwacht echter wel verbetering, onder andere doordat er politiek gezien steeds meer druk komt op duurzaamheidsbeleid. 'Het is urgent genoeg om tot actie over te gaan. (...). Er is toenemende vraag naar bij aandeelhoudersvergaderingen, er is steeds meer regelgeving, onder andere met de Green Deal in Europa.' Ook worden grotere bedrijven verplicht om te gaan rapporteren over hun klimaatdoelen.