'We hebben met z'n allen toch een soort van heftige wake-up call gehad aan het begin van de pandemie', verklaart Gertie Eikenaar Directeur Communicatie Benelux bij Essity. 'Je herinnert je misschien nog de beelden van bergtoppen die tijdens de eerste golf ineens sinds lange tijd weer zichtbaar waren en grote wereldsteden waarboven de smogwolk ineens was weggetrokken en waar blauwe lucht zichtbaar was.' En die realisaties hebben volgens Eikenaar gezorgd voor een hoger bewustzijn over klimaatverandering.

'Dit is natuurlijk maar een klein voorbeeld, maar er waren toen opeens allerlei signalen dat als je minder autorijdt, minder vliegt, heel veel thuis bent en het met z'n allen letterlijk wat rustiger aandoet, dat de wereld er dan opeens heel anders uitziet.'
Gedrag veranderen
De intentie is goed, maar toch zal ons gedrag ook daadwerkelijk moeten veranderen, volgens Eikenaar. 'Een belangrijke conclusie uit ons onderzoek is dat we wel proberen om milieubewuster te leven met z'n allen, maar wat is er moeilijker dan gedrag veranderen?'
Optimisme
Toch gloort er ook optimisme: 46 procent van de Nederlanders gelooft namelijk dat ze met hun individuele gedrag invloed kunnen uitoefenen op klimaatverandering. Veel mensen zijn dus duurzamer gaan leven en zijn bereid een hogere prijs te betalen voor milieuvriendelijke producten, blijkt uit het onderzoek van Essity.
De intentie om milieubewuster te leven is er zeker. Dat zit hem toch in kleine dingen als meer fietsen, meer lopen, minder autorijden, minder vliegen, minder vlees eten en minder kleren kopen, volgens Eikenaar. 'Het gaat in stapjes. Je gaat niet van de ene op de andere pandemie met z'n allen 180 graden draaien, maar je kan wel stapjes zetten. Veel mensen zeggen dat ze het in ieder geval graag proberen om dit vast te houden. Dat is al meer dan we hadden.'
Andere landen
Toch zijn er wereldwijd grote verschillen tussen landen onderling, over hoe milieubewust het gedrag is. 'In Mexico zegt 49 procent dat zij absoluut meer willen betalen voor milieuvriendelijke producten, terwijl dat in Zweden en Nederland bijvoorbeeld maar 30 procent dat zegt.' Die nuancering zit volgens Eikenaar in het feit dat Nederland enerzijds al best ver is op het gebied van duurzaamheid. 'Maar aan de andere kant blijven wij ook wel Nederlanders die, als het niet hoeft, écht niet meer gaan betalen dan nodig is. Dus de waarheid ligt in het midden', aldus Eikenaar.