BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Duurzaamheid

PBL: 'doelstelling CO2-reductie is met huidige plannen onrealistisch'

  • BNR Webredactie
donderdag 23 december 2021, 13:42

Het Planbureau van de Leefomgeving komt met een eerste analyse van het nieuwe regeerakkoord. Het planbureau erkent de hoge ambities op het gebied van verduurzaming, maar directeur Hans Hommaas zegt tegelijkertijd: ‘Dit grenst aan wat praktisch gezien maximaal realiseerbaar is.'

'Ik deel de kritiek, maar ook de complimenten' zegt Olof van der Gaag, directeur van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie over de analyse van het planbureau. 'Ik denk dat dit coalitieakkoord betere doelstellingen heeft op het terrein van duurzaamheid dan ooit. Er is ook meer geld beschikbaar dan ooit. Elk nieuw kabinet Rutte is weer groener dan zijn voorganger. Maar nu komt het aan op daadkracht. Ik was blij met de analyse, want die legt ook de vinger op een aantal zere plekken.'

Tegenvallers

In de praktijk worden lang niet altijd alle mooie ambities uit een regeerakkoord waargemaakt. 'Je hebt helaas altijd meer tegenvallers dan meevallers met dit soort dingen', zegt Van der Gaag. 'Wat ik heel goed vind is dat het nieuwe kabinet 55 procent minder CO2-uitstoot wil bereiken, en dat ze daarvoor sturen op 60 procent minder CO2-uitstoot. Dus het coalitieakkoord houdt daar al rekening mee.'

Luister ook | Dit kunnen we het komende jaar verwachten op klimaatgebied

Het PBL geeft nu echter aan dat met de huidige plannen een vermindering van de CO2-uitstoot met 55 procent ten opzichte van het jaar 1990 ook niet behaald zal worden. 'Dus daar heb je meer daden voor nodig. 2030 is al over acht jaar, en het duurt in Nederland gewoon lang om grote dingen voor elkaar te krijgen.'

Procedures

Om grote projecten uit te voeren, heb je natuurlijk uitvoeringskracht nodig. Nu lijkt er nog veel onduidelijk te zijn over wie wat gaat uitvoeren. 'Er is meer duidelijkheid, en vooral veel snellere besluitvorming nodig', zegt Van der Gaag. 'Het duurt een jaar of twee om iets in Nederland te bouwen, maar de vergunningen duren zo zes tot acht jaar. Vanaf januari hebben we acht jaar de tijd om de doelstellingen te realiseren, dus versnellingen van procedures zijn hard nodig.'

Luister ook | 'Coalitieakkoord beter voor milieu dan gevraagd'

Om grote projecten te realiseren wordt veel ingezet op subsidies. 'Maar wij denken dat je ook meer met verplichtingen zult moeten werken', aldus Van der Gaag. 'Over mobiliteit voor elektrische auto's zegt het planbureau terecht dat het beleidspakket te algemeen is. In 2030 wordt betalen naar gebruik ingevoerd, maar dat heeft maar geleidelijk effect. Vanaf 2025 is het onduidelijk welke financiële stimulans er überhaupt nog is. Wij denken dat je het beste voor alle lease-auto's een plicht invoeren dat ze in 2025 emissieloos zijn. Dan maak je echt grote klappen, en ben je niet afhankelijk van alleen maar subsidies.'

Serge le Strat / Unsplash
KlimaatMilieuPlanbureau voor de LeefomgevingRegeerakkoord
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Verkoop elektrische auto's verdubbeld, maar het moet nog sneller

World Economic Forum van start, energiecrisis hoog op de agenda

Aarde kan binnen vijf jaar al anderhalve graad opgewarmd zijn

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne | Jaap de Hoop Scheffer

Oekraïne-update dinsdag, dag 90

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Een meldpunt tegen een journalist? Dat verwacht je hooguit bij Trump

Beleggerspanel over het bloedbad op de beurs

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden