PBL: 'doelstelling CO2-reductie is met huidige plannen onrealistisch'
Het Planbureau van de Leefomgeving komt met een eerste analyse van het nieuwe regeerakkoord. Het planbureau erkent de hoge ambities op het gebied van verduurzaming, maar directeur Hans Hommaas zegt tegelijkertijd: ‘Dit grenst aan wat praktisch gezien maximaal realiseerbaar is.'
'Ik deel de kritiek, maar ook de complimenten' zegt Olof van der Gaag, directeur van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie over de analyse van het planbureau. 'Ik denk dat dit coalitieakkoord betere doelstellingen heeft op het terrein van duurzaamheid dan ooit. Er is ook meer geld beschikbaar dan ooit. Elk nieuw kabinet Rutte is weer groener dan zijn voorganger. Maar nu komt het aan op daadkracht. Ik was blij met de analyse, want die legt ook de vinger op een aantal zere plekken.'
Tegenvallers
In de praktijk worden lang niet altijd alle mooie ambities uit een regeerakkoord waargemaakt. 'Je hebt helaas altijd meer tegenvallers dan meevallers met dit soort dingen', zegt Van der Gaag. 'Wat ik heel goed vind is dat het nieuwe kabinet 55 procent minder CO2-uitstoot wil bereiken, en dat ze daarvoor sturen op 60 procent minder CO2-uitstoot. Dus het coalitieakkoord houdt daar al rekening mee.'
Luister ook | Dit kunnen we het komende jaar verwachten op klimaatgebied
Het PBL geeft nu echter aan dat met de huidige plannen een vermindering van de CO2-uitstoot met 55 procent ten opzichte van het jaar 1990 ook niet behaald zal worden. 'Dus daar heb je meer daden voor nodig. 2030 is al over acht jaar, en het duurt in Nederland gewoon lang om grote dingen voor elkaar te krijgen.'
Procedures
Om grote projecten uit te voeren, heb je natuurlijk uitvoeringskracht nodig. Nu lijkt er nog veel onduidelijk te zijn over wie wat gaat uitvoeren. 'Er is meer duidelijkheid, en vooral veel snellere besluitvorming nodig', zegt Van der Gaag. 'Het duurt een jaar of twee om iets in Nederland te bouwen, maar de vergunningen duren zo zes tot acht jaar. Vanaf januari hebben we acht jaar de tijd om de doelstellingen te realiseren, dus versnellingen van procedures zijn hard nodig.'
Luister ook | 'Coalitieakkoord beter voor milieu dan gevraagd'
Om grote projecten te realiseren wordt veel ingezet op subsidies. 'Maar wij denken dat je ook meer met verplichtingen zult moeten werken', aldus Van der Gaag. 'Over mobiliteit voor elektrische auto's zegt het planbureau terecht dat het beleidspakket te algemeen is. In 2030 wordt betalen naar gebruik ingevoerd, maar dat heeft maar geleidelijk effect. Vanaf 2025 is het onduidelijk welke financiële stimulans er überhaupt nog is. Wij denken dat je het beste voor alle lease-auto's een plicht invoeren dat ze in 2025 emissieloos zijn. Dan maak je echt grote klappen, en ben je niet afhankelijk van alleen maar subsidies.'