BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Duurzaamheid

Run op subsidie elektrische bussen verwacht

  • BNR Webredactie
donderdag 6 januari 2022, 9:19 Update: donderdag 6 januari 2022, 10:02

Het kabinet trekt vanaf dit jaar 40 miljoen euro uit voor bussen op elektriciteit of waterstof. Er wordt voor dit jaar gerekend op maar liefst 10 grote aanvragen voor subsidie, zo blijkt uit navraag van BNR bij het ministerie van Infrastructuur. 'We zijn heel blij met deze steunmaatregelen', zegt CEO Peter Bijvelds van elektrische bussenbouwer Ebusco die ook topdrukte aan het ‘subsidieloket’ verwacht.

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan met de 40 miljoen euro maximaal 1.600 bussen aangeschaft worden. Voor 2022 verwacht het ministerie circa tien grote aanvragen, het moment van aanvragen is vaak afhankelijk van de looptijd van de huidige concessie. Hoewel provincies en stadsregio's al vanaf 1 januari subsidieaanvragen kunnen doen zegt het ministerie dat afgelopen maandag en dinsdag nog geen aanvragen zijn ingediend, 'omdat het voorbereiden van een aanbesteding voor een concessie tijd kost. Er is geen sprake van één pot zoals bij elektrische personenauto’s'.

Zero emission wordt norm

Toch denkt Bijvelds dat het storm zal lopen. 'Nederland heeft al heel vroeg het tendersysteem zo aangepast dat als een vervoerder met zero emission-bussen inschrijft, hij de tender sneller kan winnen. Nederland loopt al voorop in de transitie van dieselbussen naar zero emission-bussen, deze steun draagt er aan bij. We zijn heel blij met deze steunmaatregelen.' Bijvelds erkent dat corona veel passagiers het openbaar vervoer heeft uitgejaagd, maar zegt desondanks een stijgende lijn te ontwaren. In Nederland is volgens Bijvelds al 1 op de 4 á 5 bussen zero emission, de rest van Europa zit onder de 5 procent.

Concurrentievoordeel

Wat zoveel wil zeggen als dat Nederlandse producenten van zero emission-bussen een groot voordeel hebben ten aanzien van andere Europese aanbieders van bussen en veel kans maken op de subsidie. 'In principe wordt in Nederland al geen bus meer besteld die niet meer zero emission is.'

Sterke internationale positie

'Met VDL en Ebusco heeft Nederland een sterke internationale positie in de bouw van elektrische bussen. Belangrijk dat deze producenten ook een goede thuismarkt hebben. De concessiehouder, die inschrijft op een concessie, heeft echter de keuzevrijheid om voor een ander merk te kiezen. Bij aanbestedingen is het gangbaar dat de gunning is gebaseerd op de economisch meest voordelige inschrijving en de beste prijs/kwaliteitverhouding', laat het ministerie weten.

DuurzaamMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatMobiliteitOpenbaar vervoerSubsidie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'1 op de 3 gemeenten kampt met overvol stroomnet'

Nederlands bedrijf maakt stadsautootje met zonnedak

Auto wint weer van fiets

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update dinsdag, dag 83

Er is geen uitweg meer in de kwestie Sanderink

Personeelstekorten zijn een politieke keuze

Opinie | Poetins diefstal

Ochtendnieuws | 18 mei

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden