Duurzaamheid6 jan '22 09:19Aangepast op 6 jan '22 10:02

Run op subsidie elektrische bussen verwacht

Auteur: BNR Webredactie

Het kabinet trekt vanaf dit jaar 40 miljoen euro uit voor bussen op elektriciteit of waterstof. Er wordt voor dit jaar gerekend op maar liefst 10 grote aanvragen voor subsidie, zo blijkt uit navraag van BNR bij het ministerie van Infrastructuur. 'We zijn heel blij met deze steunmaatregelen', zegt CEO Peter Bijvelds van elektrische bussenbouwer Ebusco die ook topdrukte aan het ‘subsidieloket’ verwacht.

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan met de 40 miljoen euro maximaal 1.600 bussen aangeschaft worden. Voor 2022 verwacht het ministerie circa tien grote aanvragen, het moment van aanvragen is vaak afhankelijk van de looptijd van de huidige concessie. Hoewel provincies en stadsregio's al vanaf 1 januari subsidieaanvragen kunnen doen zegt het ministerie dat afgelopen maandag en dinsdag nog geen aanvragen zijn ingediend, 'omdat het voorbereiden van een aanbesteding voor een concessie tijd kost. Er is geen sprake van één pot zoals bij elektrische personenauto’s'.

Zero emission wordt norm

Toch denkt Bijvelds dat het storm zal lopen. 'Nederland heeft al heel vroeg het tendersysteem zo aangepast dat als een vervoerder met zero emission-bussen inschrijft, hij de tender sneller kan winnen. Nederland loopt al voorop in de transitie van dieselbussen naar zero emission-bussen, deze steun draagt er aan bij. We zijn heel blij met deze steunmaatregelen.' Bijvelds erkent dat corona veel passagiers het openbaar vervoer heeft uitgejaagd, maar zegt desondanks een stijgende lijn te ontwaren. In Nederland is volgens Bijvelds al 1 op de 4 á 5 bussen zero emission, de rest van Europa zit onder de 5 procent.

Concurrentievoordeel

Wat zoveel wil zeggen als dat Nederlandse producenten van zero emission-bussen een groot voordeel hebben ten aanzien van andere Europese aanbieders van bussen en veel kans maken op de subsidie. 'In principe wordt in Nederland al geen bus meer besteld die niet meer zero emission is.'

Sterke internationale positie

'Met VDL en Ebusco heeft Nederland een sterke internationale positie in de bouw van elektrische bussen. Belangrijk dat deze producenten ook een goede thuismarkt hebben. De concessiehouder, die inschrijft op een concessie, heeft echter de keuzevrijheid om voor een ander merk te kiezen. Bij aanbestedingen is het gangbaar dat de gunning is gebaseerd op de economisch meest voordelige inschrijving en de beste prijs/kwaliteitverhouding', laat het ministerie weten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen