Duurzaamheid18 feb '22 15:34

'2022 wordt jaar van verduurzaming voor Schiphol'

Auteur: BNR Webredactie

Schiphol leed in 2021 een verlies van 287 miljoen euro. Dat maakte de luchtvaartgroep bekend op een persconferentie. Het is een vooruitgang op het jaar ervoor, toen het bedrijf meer dan een half miljard in het rood ging, maar alsnog 'minder dan gehoopt,' zegt topman Dick Benschop. 'Het glas is zowel halfvol als halfleeg.'

Schiphol hoopte op een groter herstel in 2021, maar daar staken de delta- en omikronvariant toch een stokje voor. Met een derde van het aantal passagiers en de helft van de vliegbewegingen ten opzichte van 2019 moest de luchthaven genoegen nemen met een minder groot verlies. Wel waren er een paar lichtpuntjes. 'De vracht doet het heel goed, je ziet ook dat er grote behoefte aan is en was. Dat heeft ook weer met corona te maken, met het vervoer van hulpgoederen en ook vaccins.'

Luister ook | Topman Arjan Meijer (Embraer) over duurzame luchtvaart

Dat die vracht echt significant compenseert voor de verliezen, denkt Benschop niet. 'Een beetje, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk echt om de passagiers, en wat ze ook uitgeven op de luchthaven komt er voorzichtig uit. Wat wel echt geld in de lade brengt is het vastgoed.'

Duurzamer

Kijkend naar dit jaar ziet Benschop niet alleen economisch herstel, maar ook het moment dat Schiphol groener wordt. 'Dat we teruggaan naar het oude niveau geloof ik wel. Voor ons is volume, omvang en groei niet het doel op zich. Wat wij doen is Nederland verbinden met de wereld. En we weten dat we dat op een manier moeten doen met minder druk op de omgeving, en met grote stappen op gebied van de verduurzaming.'

Schiphol wordt vanuit verschillende richtingen onder druk gezet om die verduurzaming te gaan doen. Europa wil bijvoorbeeld de ticketprijzen gaan verhogen. Benschop denkt niet dat die prijsverhoging de goede zet is. 'Het belangrijkste is niet dat je de kosten verhoogd, maar dat je vergroent. Vergroening leidt ook tot kostenverhoging. Maar van belasten word je niet groener. Van investeren in verduurzaming wel.'

Lees ook | 'Dumpen radioactief water zal minimale impact hebben'

Schiphol is ook nog bezig met het verkrijgen van een natuurvergunning, maar daar kan Benschop nog niks over zeggen. 'Elk getal is op dit moment een slag in de lucht.' De luchthaven focust zich nu vooral op vergroenen. 'De transitie in de luchtvaart daar heb je de brandstoffen voor nodig. Straks is er het elektrisch vliegen, op waterstof vliegen, die ontwikkelingen, daar moeten we koploper van zijn.' Wat voor Benschop glashelder is, is dat de toekomst van de luchtvaart onlosmakelijk verbonden is met de verduurzaming ervan.

Gerelateerde artikelen