Duurzaamheid31 mrt '22 11:24Aangepast op 31 mrt '22 13:21

Transportsector wil beter stroomnet voor verduurzamen trucks

Auteur: BNR Webredactie

Transportbedrijven maken nog maar weinig de overstap naar elektrisch rijden. Volgens brancheverenigingen RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN) komt dat door de huidige toestand van het elektriciteitsnet, waarvan de capaciteit volstrekt onvoldoende is. De belangenclubs pleiten voor een ‘stroomgarantie’.

Elektrische vrachtwagens zijn nu nog drie keer zo duur als dieseltrucks. De nieuwe subsidieregeling voor zulke vrachtwagens is in Nederland veel minder ruim dan in het buitenland. En bovendien hebben transportbedrijven die elektrische vrachtwagens aanschaffen geen enkele garantie dat zij die kunnen opladen op eigen terrein. Daardoor zijn transporteurs volgens de verenigingen nog erg terughoudend met investeren in elektrisch rijden.

Enorm risico

‘Zo’n snellader voor vrachtwagens is heel duur. Daarnaast moet het natuurlijk niet zo zijn dat als een vrachtwagen oplaadt er ergens anders het licht uitvalt’, zegt voorzitter Elisabeth Post van TLN. ‘Op dit moment is het stroomnet niet robuust genoeg om al die elektrische vrachtwagens op te laden. Dat betekent dat je als bedrijf geen zekerheid hebt op het moment dat je ‘m koopt. Dat is voor een bedrijf een enorm risico.’

Lees ook | Nieuwe regelgeving transportondernemers nog niet haalbaar

Brancheorganisaties Transport & Logistiek Nederland (TLN) en RAI Vereniging willen dat de overheid transporteurs die willen elektrificeren onder meer helpt met een ‘stroomgarantie’. Bedrijven zouden moeten weten waar zij in Nederland genoeg laadcapaciteit kunnen laten aanleggen om elektrische trucks op te laden. Nu komt het volgens TLN en RAI voor dat ondernemers eerst investeren in duurzamer vervoer terwijl later blijkt dat in hun gemeente niet voldoende elektriciteit beschikbaar is.

Korte afstanden

Post benadrukt dat elektrisch rijden voorlopig alleen aantrekkelijk is voor de korte afstanden. ‘Op de korte afstanden, bijvoorbeeld in stedelijke gebieden, heb je veel minder vermogen nodig en kleinere accu’s en dus hou je meer laadvermogen over. Dan is elektrisch rijden voor de transporteur aantrekkelijk.’

Voor lange afstanden ligt de langetermijnoplossing in waterstof. ‘Maar daar zijn we nog lang niet’, zegt Post. De voorzitter pleit dan ook om in de transitieperiode naar waterstof om op biobrandstof te gaan rijden.

Lees ook | Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Gerelateerde artikelen