Hoe komt het dat er zoveel meer data is verbruikt dan een jaar daarvoor? 'We zagen een datarecord op ons netwerk. Afgelopen jaar hebben we veel thuisgewerkt en vanuit zakelijke klanten zagen we veel verbruik door het hybride- en thuiswerken. Dit leidde allemaal tot meer dataverbruik', vertelt Annick Bettink woordvoerder van VodafoneZiggo.
Lees ook | Datacenters zien het liefst aanpassing energiebron
Minder stroomverbruik
Dat het bedrijf minder stroom heeft verbruikt heeft vooral te maken met de milieumaatregelen die er genomen zijn. 'We zijn er enorm op gebrand om onze milieu-impact ieder jaar te verkleinen. Hiervoor nemen wij allerlei energiezuinige maatregelen, van slimmere koelsystemen in datacenters tot energiezuinige apparatuur. Ook bij ieder product dat wij nu op de markt brengen zoeken wij kansen om het duurzamer te maken', zegt Bettink.

Het lijkt er vooralsnog niet op dat veel Nederlanders er bewust mee bezig zijn met hun dataverbruik met betrekking tot het milieu. De vraag is dan ook of het wel ethisch verantwoord is om het dataverbruik te promoten. 'Mensen zijn gewoon heel graag verbonden met elkaar. Daar draagt ook Vodafone op en goede verantwoorde manier aan bij', aldus Bettink.