Duurzaamheid10 mei '22 11:56

'Verleg de focus van nationaal treinverkeer naar internationale verbindingen'

Auteur: Remy Kock

Nu is de tijd om door te pakken met internationaal treinverkeer als alternatief voor vluchten, zowel qua tijd als qua kosten. Dat betoogt Wim van de Camp, afgelopen jaar ambassadeur van het European Year of Rail. 'Stop met de nationale blik en ga Europees naar onze internationale verbindingen kijken.'

De Thalys op station Amsterdam Centraal
De Thalys op station Amsterdam Centraal (ANP / Hollandse-Hoogte / Peter Hilz)

Dat de trein in een hele hoop gevallen de uitkomst kan zijn, toont Van de Camp met liefde aan. 'In mijn hele leven heb ik al mijn werkverkeer - en ook grotendeels privé - uitgevoerd met de trein'. 'Ik ben nu 68 en heb nog nooit een auto gehad, dus ik ben altijd wel train addicted geweest.'

Lees ook | Treinreizen met TUI naar zes Europese steden

Hoewel Schiphol en andere luchthavens het nog altijd lijken te winnen van internationale treinen, zijn er steeds meer reisorganisaties die korte vluchten in het kader van sustainability in de ban doen. En daar moet het vandaan komen, volgens Van de Camp. 'Vijf tot tien jaar geleden hebben we nachttreinen langzaam afgeschaft, maar die maken nu hun comeback. Die profiteren van de duurzaamheidsdiscussie. Iedereen is het er over eens dat de trein een schoon vervoersmiddel is, zelfs de luchtvaartadepten. Maar het is gewoonweg te traag op dit moment, en vooral ook te duur. En daar ligt de uitdaging voor het Europese Green Deal-plan. Het wordt hard werken, maar er liggen idioot veel kansen.'

Focus

Volgens Van de Camp zitten die kansen hem met name in het verleggen van de focus op nationaal treinverkeer naar de internationale verbindingen. 'Ik heb het afgelopen jaar geleerd dat onze treinsystemen véél te nationaal zijn. De NS - en ik begrijp dat heel goed - is primair voor Nederland, Deutsche Bahn primair voor Duitsland en de SNCF primair voor Frankrijk. Ik denk dat de Europese Commissie die spoorwegmaatschappijen meer naar buiten moet laten kijken, dus over de grenzen heen. Als die maatschappijen eenmaal overtuigd zijn van internationaal treinverkeer, gaat dat veel beter lopen.'

Lees ook | Vraag naar Interrailpas groter dan voor pandemie

Ook noemt Van de Camp het verkrijgen van treinkaartjes als probleem. 'Om te huilen', zegt hij erover. 'Als je het vergelijkt met het aanschaffen van een vliegticket is het echt belachelijk slecht geregeld. Daar zou Nederland ook veel meer druk op uit kunnen oefenen.' Tevens vindt Van de Camp de prijs van treinkaartjes te hoog, al daalt die prijs wel steeds meer. 'Naarmate de luchtvaart eerlijker belast wordt', stelt hij. 'Op dit moment is er bijna geen btw op luchtvaarttickets, er is geen kerosinebelasting, en in dat opzicht mogen we een eerlijker speelveld gaan verwachten.'

Gerelateerde artikelen