
'Het gaat gewoon gebeuren', is hij kordaat. 'De normen worden ieder jaar steeds strenger en dat zal ertoe leiden dat alle auto's elektrisch worden. De auto is het laatste apparaat dat niet elektrisch is, alle andere apparaten zijn het inmiddels wel. Dus ik hoop dat dat is waar we naartoe gaan, al hoop ik ook dat er nog wat oldtimers op de weg blijven rijden.'
Lees ook | Aantal laadpunten elektrische auto's in jaar 30 procent gestegen
Maar, in hoeverre kan die verplichte focus op elektrificatie van het Europese wagenpark geaccommodeerd worden? In Nederland kan stroombedrijf Tennet al geen nieuwe bedrijven meer toelaten op hun net, omdat er teveel stroom wordt gebruikt. Maar of elektrische auto's - en het opladen ervan bij laadpalen - daaraan debet zijn, lijkt Lubbers onlogisch. 'Het zijn gewoon de groeipijnen van de energietransitie. We gaan van olie en gas naar elektriciteit. Tot nu toe boren we olie op in Saoedi-Arabië, stoppen we het in een tanker en brengen we het hierheen. Dat was altijd praktisch, maar straks komt het gewoon allemaal uit het stopcontact, en dat vinden we dát praktisch. Maar, daarvoor zijn flinke investeringen nodig.'
Stijgende vraag
Lubbers denkt tevens dat Fastned klaar is - of kan zijn - voor een dergelijke toename naar aanleiding van Europese regelgeving. 'We breiden heel fors uit', vervolgt hij. 'We hebben nu tweehonderd laadstations en we zijn bezig met een netwerk in Europa. Na dit jaar komen er 65 stations bij, en gaan we dit decennium nog richting de duizend. Wij leveren onze bijdrage, maar er zullen veel meer partijen nodig zijn die stations bouwen.'
BNR Mobility | Laadpaalkleven moet stoppen
Hoewel Fastned er klaar voor is, is het maar de vraag of Europa er ook klaar voor is. Een uitdaging van formaat om landen als Bulgarije en Roemenië aan elektrische auto's te krijgen, zo erkent ook Lubbers. 'Een elektrische auto rijdt natuurlijk beter dan een auto met verbrandingsmotor, dus ik verwacht dat die superieur auto zal winnen. Ik bedoel, ik heb ook geen oude telefoon meer staan, maar alleen mijn mobiel. Dat zie je elders in de wereld ook: mensen schaffen oude producten af en nieuwe producten aan.'