Duurzaamheid13 jun '22 19:04Aangepast op 13 jun '22 19:35

Vliegen op waterstof? In 2028 is dat de realiteit

Auteur: Remy Kock

In 2028 wordt het mogelijk om op waterstof te vliegen. Tenminste, als het aan een 17-tal Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen ligt. Het zogeheten Hydrogen Aircraft Powertrain Project presenteerde vandaag de plannen in de oude Fokker Terminal in Den Haag.

Een waterstofvliegtuig. HAPS richt zich echter wel op grotere toestellen.
Een waterstofvliegtuig. HAPS richt zich echter wel op grotere toestellen. (IMAGO/Jochen Tack)

Het geheim van de duurzame vliegwijze ligt volgens Marcel Keezer van Cryoworld in het vloeibaar maken van waterstof. 'Als je het vloeibaar maakt, heeft het de hoogste dichtheid die je kunt hebben', legt hij uit. 'Het is mogelijk om vloeibare waterstof in een lichtgewicht tank te vervoeren, dat doen we al in een demonstratieproject. Maar dat in een écht vliegtuig doen, is nog iets anders.'

Lees ook | Nederlands bedrijf plant waterstofvlucht naar Londen

Net zoals het omvormen van die waterstof naar elektriciteit, iets waar directeur Jan Bot van ZEPP Solutions ook daadwerkelijk een oplossing voor heeft. 'Dat doen we met onze brandstofcelsystemen. Zo'n systeem zet waterstofgas en zuurstof in elektriciteit door een elektrochemische reactie. Er is veel werk aan de winkel om het op te schalen naar het niveau van een vliegtuig, maar het is zeker mogelijk.'

Rotterdam - Londen

Alle componenten lijken dan ook al op de plank te liggen voor een waterstofvlucht, en dat klinkt als muziek in de oren van ondernemer Michel van Ierland van Unified International. 'In 2028 moet de eerste vlucht Rotterdam - Londen plaatsvinden. En ook de export te gaan benutten naar overzeese gebieden. Bijvoorbeeld het Caraïbisch gebied leent zich er uitstekend voor. Alles tot 750 kilometer kunnen we vanaf 2028 gaan bereiken.'

Allemaal mogelijk gemaakt door technologie dus die in Nederland is ontwikkeld. 'We hebben heel veel leveranciers in Nederland die al in het ecosysteem zitten. In de maritieme sector bijvoorbeeld, waar al veel met brandstofcellen wordt gewerkt. Ook hebben we een hele sterke kennisbasis met de TU Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum in Amsterdam, en als je dat samenbrengt, heb je écht iets in handen. En dat hebben we gedaan.'

Bestaande vliegtuigen

Volgens Van Ierland is het de bedoeling dat bestaande vliegtuigen met de nieuwe aandrijflijn worden omgevormd tot waterstofvliegtuigen. 'Je pakt een bestaand vliegtuig op een bestaande certificeringsbasis, je verwijdert de motor en vervangt die door deze waterstofaandrijving. Daarmee willen we de verduurzaming versnellen, maar we willen ons er ook mee kwalificeren om in de supply chain te komen van bijvoorbeeld Airbus of Embraer, voor de grotere vliegtuigen in de toekomst.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen