Duurzaamheid15 sep '22 11:12

Logistieke sector móet elektrificeren, maar stroomnet kan het niet aan

Auteur: Remy Kock

Een overstap naar elektrisch rijden lijkt onvermijdelijk voor de logistieke sector met het oog op de energietransitie, maar is het praktisch gezien wel mogelijk? Het stroomnet is al overbelast, dus de toevoeging van extra laadpalen kan voor problemen zorgen. Dat is ook de mening van het College van Rijksadviseurs, die stelt dat het onbeperkt bezwaren van het stroomnetwerk te kostbaar is en te veel tijd kost.

Willem-Alexander bij een elektrische DAF-vrachtwagen
Willem-Alexander bij een elektrische DAF-vrachtwagen (ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN)

En dat zou de energietransitie in gevaar kunnen brengen aldus Pieter Lalkens, redacteur Logistiek bij het FD. 'Als je meer elektrische trucks moet aanschaffen moeten die ook een keer opgeladen worden.' En daarvoor zijn nieuwe laadpunten nodig schat hij, 'en dat kan te veel worden in de toekomst.'

Lees ook | Topambtenaar: capaciteitstekort stroomnet is zwaar onderschat

Het is echter niet alleen maar kommer en kwel volgens Lalkens, slimme laadoplossingen liggen voor de hand. 'Je kunt slim gaan laden bijvoorbeeld, waarbij software kijkt hoe er optimaal gebruik te maken is van de bestaande laadcapaciteit', stelt hij. 'Of een soort batterij die piekmomenten opvangt. Die batterij wordt in dalmomenten opgeladen en wordt geactiveerd als het stroomnet in piekmomenten niet ingeschakeld kan worden.

Uitvoerbaarheid

Of de oplossingen uitvoerbaar zijn voor de logistieke sector, is een tweede verhaal. Het zal volgens Lalkens in ieder geval meer moeite kosten. 'En tegelijkertijd zegt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur dat het netbeperkingen gaat opleggen op zo'n honderd bedrijventerreinen. Precies de plekken waar vrachtwagens opgeladen moeten worden, en dan zijn er dus andere maatregelen nodig. Bedrijven moeten dus meer gaan nadenken.'

Lees ook | Rijk pakt met miljardeninvestering regie stroomnetten terug

Hoewel de logistieke sector om de verduurzaming zit te springen - zeker ook omdat in 2025 nieuwe milieuregels gaan gelden - wordt er nog niet veel aan gedaan zo stelt Lalkens. 'In het onderzoek staat ook dat heel veel bedrijven er nog aan moeten beginnen. Er zijn namelijk enkele tientallen steden die niet willen dat vervuilende voertuigen bij hen in de stadscentra komen, dus elektrificatie moet op gang worden gebracht.' En waar elektrische voertuigen nu nog vaak energie ontvangen via een aggregaat, is dat volgens Lalkens geen duurzame oplossing. 'Die draaien op diesel of andere brandstof, en dus span je het paard achter de wagen.'

Lees ook | Transportsector wil beter stroomnet voor verduurzamen trucks

Last

Het is dus nog maar de vraag of de logistieke sector de omschakeling tijdig kan maken. Gebeurt dat niet, zou de samenleving er wel degelijk flinke hinder van kunnen ondervinden zo denkt Lalkens. 'De druk is best groot, want er wordt al snel gezegd dat men niet verder kan omdat er geen aansluiting is, maar het is juist zaak om sneller te elektrificeren. Doe je dat niet, mogen bepaalde ondernemingen niet meer in centra komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen