
'Het probleem met de Businessclass is dat het inefficiënt is. Door de grote stoelen, die je zelfs helemaal naar achter kunt doen, neem je per persoon veel ruimte in. Wanneer je de stoelen vervangt voor de normale stoelen in de economyclass, kunnen er meer mensen per vliegtuig mee', legt Dewi Zloch van Greenpeace uit.
Volgens energie- en klimaatdeskundige Mark Beekhuis zouden er 11 tot 28% meer mensen mee kunnen, wanneer je de Business Class inkrimpt. 'Wanneer meer mensen per vliegtuig mee kunnen, zou je ook minder vluchten nodig hebben. In theorie kan je met het plan een op de vijf vluchten schrappen. In werkelijkheid ligt dat lager, maar hoeveel is niet onderzocht.'
Lees ook | Gevolgen hogere vliegtaks gaan verder dan een duurder ticket
De relatieve CO2-uitstoot is dus hoger van reizigers in de businessclass. 'Het berekenen van de relatieve uitstoot is van belang wanneer je de negatieve klimaatimpact wil beprijzen. Ook is het van belang om mensen er bewust van te laten worden. Doordat jij ruim wil zitten stoot je ook meer uit. Wanneer mensen daar bewust van zijn, kan er een cultuuromslag plaatsvinden. Zo zou er druk kunnen ontstaan op de vluchtmaatschappijen om de indeling te veranderen', legt onderzoeker Jasper Faber van CE Delft uit.
Privéjet
Greenpeace wil ook een verbod op privéjets. 'Ze vinden dat bijna alle privévluchten ook prima zijn te doen met een lijnvliegtuig', zegt Beekhuis. 'Het is een radicaal plan, maar voornamelijk symbolisch. Per persoon is de uitstoot wel hoog, maar in totaal is de uitstoot van privéjets een fractie van de commerciële vluchten.'
Lees ook | Beperkte groei van CO2 uitstoot door hernieuwbare energie