Duurzaamheid1 nov '22 10:23Aangepast op 12 dec '22 09:52

40 procent Nederlanders wil auto houden

Auteur: Remy Kock

Ongeveer veertig procent van de Nederlandse autobezitters is niet bereid om hun eigen auto op te geven. Dat blijkt uit een onderzoek dat deelautoplatform Greenwheels heeft laten uitvoeren. 'Dat betekent ook dat zestig procent van de autobezitters wel bereid is om afstand te doen van een eigen auto', aldus productmanager Colin Bom.

Een Volkswagen Up deelauto van Greenwheels. Ongeveer veertig procent van de Nederlandse autobezitters is niet bereid om hun eigen auto op te geven. Dat blijkt uit een onderzoek dat deelautoplatform Greenwheels heeft laten uitvoeren.
Een Volkswagen Up deelauto van Greenwheels. Ongeveer veertig procent van de Nederlandse autobezitters is niet bereid om hun eigen auto op te geven. Dat blijkt uit een onderzoek dat deelautoplatform Greenwheels heeft laten uitvoeren. (ANP / Hollandse Hoogte / Tobias Kleuver)

Dat zou dus goed nieuws moeten zijn voor deelauto's, want precies een jaar geleden bleek uit een onderzoek dat deelauto's nog niet hard lopen: 0,02 procent van alle autoritten werd maar met een deelauto uitgevoerd. Een getal dat sinds 2014 niet is gegroeid. Bom ziet dat anders. 'Het is een traag proces, want het gaat echt om gedragsverandering', stelt hij. 'Mensen merken steeds meer dat ruimte en grond schaarser worden, zeker in steden. Parkeerplekken worden dus ook steeds duurder. Daardoor wordt een eigen auto vaak steeds kostbaarder, en dus gaat men op zoek naar goedkopere alternatieven.'

Prijsperceptie

Of Greenwheels echter als goedkoper alternatief gezien wordt, valt te betwijfelen. Een Greenwheels-auto kostte vorig jaar 120 euro per dag, voor een hoop mensen dus te duur. Bom onderkent die gevoelens. 'De prijsperceptie is inderdaad een van de grote struikelblokken om mensen in onze auto's te krijgen', vervolgt hij. 'Maar bij ons is het wel zo dat je de totale kosten in één keer op de rekening krijgt, terwijl er bij een eigen auto een hoop verstopte kosten zitten. Een hoop gebruikers hebben vaak zelf niet door hoeveel kosten ze eigenlijk écht kwijt zijn aan de auto.'

Vastgeroest

En toch lijkt het idee van een deelauto te zijn vastgeroest. Na acht jaar zit er nog altijd geen beweging in de groei in het gebruik van deelauto's. Bom: 'Het neerzetten van de auto's gaat traag en helaas zijn Nederlanders meer gaan rijden, maar we zien ook dat er vorig jaar 20 procent meer gebruikers waren. En we zien dat de groei dit jaar ook hoger is dan vorig jaar, dus er wel degelijk animo.'

Lees ook | Greenwheels gaat wagenpark versneld elektrificeren

Hij vervolgt: 'We hebben in een gesprek met staatssecretaris Vivianne Heijnen twee punten aangedragen die we graag aangepakt zouden zien. We weten dat beschikbaarheid van deelauto's key is. Als er geen vertrouwen is dat er een deelauto beschikbaar is, stap je nooit over. Dat betekent dat we genoeg auto's neer moeten kunnen zetten, en daarbij helpt de gemeente met parkeerplaatsen en laadpalen.'

Kleinere gemeentes

Volgens Bom zit die infrastructuur wel redelijk goed in grote steden, maar is de situatie in kleinere gemeentes zeer uitdagend. 'Zij beginnen pas net, en het aanvraagproces duurt erg lang voor ons. Daar moet dus een homogeen beleid in worden gevonden.'

Lees ook | 'Interesse in deelauto's neemt toe'

Daarnaast vindt Bom dat als de overheid het gebruik van duurzame alternatieven als deelauto's wil promoten, een subsidie mogelijk kan helpen. 'Dat gebeurt al bij andere oplossingen als elektrisch rijden en zonnepanelen, belonen via belastingvoordeel of een laag btw-tarief.'

Lees ook| Hoe dit deelplatform denkt te kunnen profiteren van economische recessie


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen