
De NVDE komt tot deze conclusie na een analyse door onderzoeksbureau TNO. 'Wij hebben hen gevraagd om in kaart te brengen welke schoorstenen en uitlaten de meeste broeikasgassen uitstoten. Daar kwam een overzichtelijke lijst uit met 24 technieken die verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van 90 procent van de broeikasgassen', zegt directeur Olof van der Gaag van de NVDE. 'Vervolgens hebben we gevraagd wanneer deze technieken uit bedrijf gehaald moeten worden om de milieudoelstellingen te halen, en wanneer gestopt moet worden met de verkoop ervan.'
Volgens de studie zijn investeringen in traditionele hoogovens en restgassenketels voor staalindustrie niet meer waardevol. Voor allerlei andere industriële apparatuur ligt het omslagpunt in 2030. 'Ik denk dat dit een eyeopener is voor bedrijven', meent Van der Gaag.
Lees ook | 'Strijd tegen fossiele brandstof moet aan vraagkant gevoerd worden'
Desinvestering
'Fossiele machines worden snel een desinvestering wanneer je die niet meer voor hun gehele levensduur kunt gebruiken', zegt de NVDE. Het kabinet zou volgens de vereniging een duidelijk 'afbouwpad' voor fossiele technieken moeten opstellen. Het jaar 2050, wanneer Nederland klimaatneutraal wil zijn, 'lijkt ver weg maar is dus eigenlijk al heel dichtbij.'
Lees ook | PMT doet fossiele bedrijven in de ban. Wie volgt?
Personenauto's
De uitstoot van broeikasgassen moet fors dalen om de opwarming van de aarde nog enigszins te beperken. De overheid is daarbij aan haar eigen doelstellingen gehouden en zal maatregelen moeten nemen om die te halen. Veel klimaatbeleid is gericht op het verminderen van het fossiele brandstofgebruik. 'We moeten als land duidelijk zijn over welke producten wanneer niet meer verkocht mogen worden, en daarnaast moet we ervoor zorgen dat er voldoende alternatieven zijn. Een enorme uitdaging', zegt Van der Gaag.
De TNO-onderzoekers stellen verder bijvoorbeeld vast dat mensen vanaf 2030 geen personenauto's op benzine of diesel meer zouden moeten kopen. Dat komt overeen met het kabinetsdoel om vanaf dat jaar alleen nog nieuwe auto's die rijden op elektriciteit of waterstof de weg op te laten gaan. Dat doel is echter niet wettelijk vastgelegd en de Europese Unie mikt op 2035.