Duurzaamheid19 jun '23 19:03Aangepast op 19 jun '23 21:54

Europa kan nog lang niet stoppen met de productie van verbrandingsmotoren

Auteur: Remy Kock

Het is maar de vraag of Europa in 2035 kan stoppen met de productie van benzine- en dieselauto's. Hoewel die afspraak al een tijdje staat, lijkt het doel volgens de Europese Rekenkamer onhaalbaar. Dat is de conclusie van een onderzoek dat zojuist is gepubliceerd.

Het is maar de vraag of Europa in 2035 kan stoppen met de productie van benzine- en dieselauto's. Hoewel die afspraak al een tijdje staat, lijkt het doel volgens de Europese Rekenkamer onhaalbaar. Dat is de conclusie van een onderzoek dat zojuist is gepubliceerd.
Het is maar de vraag of Europa in 2035 kan stoppen met de productie van benzine- en dieselauto's. Hoewel die afspraak al een tijdje staat, lijkt het doel volgens de Europese Rekenkamer onhaalbaar. Dat is de conclusie van een onderzoek dat zojuist is gepubliceerd. (ANP/Hollandse Hoogte / Laurens van Putten)

Met name het tekort aan batterijen en accupakketten zou problemen opleveren. Mensen zullen namelijk wel nieuwe auto's willen blijven rijden, denkt klimaat- en energieverslaggever Mark Beekhuis. 'En daarvoor heb je ofwel een elektrische auto nodig, ofwel een auto die op waterstof rijdt', legt hij uit. 'Voor waterstof hebben we de infrastructuur niet als er ineens miljoenen auto's op moeten rijden, en batterijen maken we in Europa niet genoeg, waardoor we heel erg afhankelijk zijn van het buitenland.'

Lees ook | 'Economen moeten zich diep schamen voor het verbijsterende inflatiedebat'

En dan met name op het gebied van grondstof, omdat Europa niet over voldoende grondstoffen beschikt. Daarmee doet het volgens Beekhuis denken aan de - inmiddels tot het verleden behorende - afhankelijkheid van Russisch gas. 'Als we nu ruzie krijgen met China of met Congo, dan krijgen we vervelende scenario's.'

Grondstoffen

Want het zijn precies die landen waar de begeerde grondstoffen als grafiet, kobalt en lithium vandaan moeten komen, concludeert Annemie Turtelboom, die het onderzoek namens de Europese Rekenkamer leidde. 'De afhankelijkheid van andere landen is gemiddeld 78 procent', duidt Turtelboom. 'Daarnaast komt 68 procent van de ruwe kobalt uit Congo, en komt 40 procent van de natuurlijke grafiet uit China. Landen waar ook zeker geopolitieke risico's aan verbonden zijn, en die op het vlak van democratie niet altijd zeer hoog scoren.'

Om die reden roept de Europese Rekenkamer ook op tot waakzaamheid, om dus een herhaling van het Rusland-scenario te voorkomen. 'We moeten de afhankelijkheid van Rusland niet vervangen door afhankelijkheid van ruwe materialen uit derde landen.'

Te laat

Volgens adjunct-directeur Michel Rademaker van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies is het echter een illusie om te denken dat er gewaakt moet worden voor de afhankelijkheid. 'Dat zijn we namelijk al', duidt hij. 'De kunst zal zijn om die afhankelijkheid te diversificeren - ervoor zorgen dat we de grondstoffen uit verschillende werelddelen naar Europa halen.' Daarnaast vindt hij dat een deel van de kritische materialen in Europa geproduceerd dient te worden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen