Economie14 jun '16 08:00Aangepast op 14 jun '16 09:43

'Er is geen solide luchtvaartbeleid'

Auteur: Marjan van den Berg

Het debat over KLM dat het CDA heeft aangevraagd heeft weinig zin, betoogt luchtvaarteconoom Hans Heerkens op BNR.

ANP
ANP

Het CDA wil zo snel mogelijk een debat over de toekomst van KLM. Volgens Kamerlid Martijn van Helvert zijn er structurele problemen bij Air France-KLM die de positie van KLM onevenredig kunnen schaden.

'Ik heb niet het idee dat door dit soort spoeddebatjes de fundamentele problemen die de Nederlandse luchtvaart heeft, worden aangepakt', zegt Hans Heerkens, als luchtvaarteconoom verbonden aan de Universiteit Twente.

Onvermijdelijke ontwikkelingen
Wat policiti volgens hem verkeerd doen, is dat ze proberen alles bij het oude te laten en dat ze niet inspelen op internationale ontwikkelingen in de luchtvaart. 'Azië wordt steeds belangrijker, hetgeen betekent dat Midden-Oostencarriërs geografisch voordeel hebben.'

Hij vervolgt: 'Luchtvaart wordt steeds verder gedemocratiseerd, zoals scheepvaart destijds, zodat andere delen van de wereld hun delen van de koek opeisen. En in Europa zie je dat door de liberalisatie low cost carriers, prijsvechters, opkomen en dat luchtvaartmaatschappijen, maar ook politici, daartegen vechten in plaats van van de positieve effecten gebruik te maken.'

KLM en Schiphol
Nederland ontbeert een solide luchtvaartbeleid dat gericht is op de lange termijn, stelt Heerkens, 'waarin wordt gekeken naar hoe het in de toekomst in een totaal veranderende situatie verder moet en waarin KLM en Schiphol als zelfstandige, afzonderlijke bedrijven worden gezien en niet als een eenheid, want dat zijn KLM en Schiphol allang niet meer'.

Volgens Heerkens moeten we bovendien accepteren dat KLM eigenlijk een Frans bedrijf is waarop we nog maar weinig invloed hebben, 'omdat, als KLM niet onderdeel van Air France zou zijn op dit moment, het niet zelfstandig op deze manier zou kunnen voortbestaan'.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen