Economie21 jun '16 16:58

ACM legt online reviews onder het vergrootglas

Auteur: Thijs Baas

Voordat we iets online kopen, kijken we vaak even wat andere mensen van dat product vinden. Maar hoe betrouwbaar zijn die recensies? Dat gaat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in kaart proberen te brengen.

Saskia Bierling, woordvoerder ACM, zou graag horen waar mensen op letten als ze een recensie lezen. 'En we horen graag hoe bedrijven daarmee omgaan en hoe het proces daaromheen werkt', zegt ze tegen Petra Grijzen, zonder overigens in termen van 'goed' en 'slecht' te willen spreken. 'Wij vinden het heel belangrijk dat consumenten zich kunnen oriënteren op basis van betrouwbare informatie. We hebben niet bij voorbaat een mening over wat wel en niet mag.' 

Ook de mate waarin bedrijven bereid zijn te betalen voor goede reviews heeft de nadrukkelijke interesse van de ACM. 'En hoe schatten mensen in of ze al dan niet betrouwbaar zijn? Welke partijen zijn erbij betrokken? Ook vloggers en bloggers? Dan pas kunnen we vaststellen of er sprake is van een probleem.'

De ACM stuurt aan adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties per mail een vragenlijst. Daarnaast stelt ACM een aantal vragen aan consumenten via ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM, en diverse sociale media. Consumenten kunnen zich melden bij ConsuWijzer of via social media. Daar kunnen ze ook een review achterlaten.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen