Einde in zicht voor de oppervlakkige reclamevrouw
Unilever stopt met het stereotyperen van vrouwen in de reclames van alle merken van het bedrijf. Volgens Unilever blijkt uit onderzoek dat slechts 2 procent van alle reclames een intelligente vrouw laat zien.
De Axe-reclames met aantrekkelijke vrouwen die achter een man aanrennen zijn dus verleden tijd. Unilever wil het heel anders gaan aanpakken. Slimmere vrouwen, die niet achter het aanrecht hoeven staan, of ingeolied uit een zwembad hoeven te komen.
Mooier dan het is
Ole Christern, managing director bij reclamebureau N=5: 'Ze krijgen op dat soort reclames ook wel wat kritiek, dat zie je onder andere op de socials. Aan de andere kant heeft Unilever juist met bijvoorbeeld de Dove-reclames dat clichébeeld al onderuit gehaald.'
Daarnaast wordt het leven in reclames nou eenmaal vaak iets mooier neergezet dan het in werkelijkheid is, zegt Christern. 'Een beetje liegen, dat mag. Dat verwachten mensen ook. Het klassieke vrolijke gezinnetje, een afgetraind lichaam: het zijn dingen die veel mensen zouden willen, maar in het echt misschien niet hebben.'
Goed signaal
Toch vindt Christern het goed dat een grote zichtbare speler als Unilever dit signaal afgeeft. Al is zo'n aankondiging natuurlijk ook gewoon mooie marketing.
Bij N=5 zijn ook voorbeelden te vinden van modernisering. Christern: 'In onze commercial voor Peijnenburg komt een voetbalmeisje thuis nadat de wedstrijd is afgelast en ze door de regen heeft gefietst. Vroeger zat er een moeder met een kop thee te wachten op haar zoontje, nu een vader met een plak koek op zijn dochter. Dat doet een merk goed.'