BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

Einde in zicht voor de oppervlakkige reclamevrouw

  • Karlijn Meinders
woensdag 22 juni 2016, 19:00 Update: woensdag 22 juni 2016, 19:20
Einde in zicht voor de oppervlakkige reclame(huis)vrouw

Unilever stopt met het stereotyperen van vrouwen in de reclames van alle merken van het bedrijf. Volgens Unilever blijkt uit onderzoek dat slechts 2 procent van alle reclames een intelligente vrouw laat zien.

Foto: ANP
Foto: ANP

De Axe-reclames met aantrekkelijke vrouwen die achter een man aanrennen zijn dus verleden tijd. Unilever wil het heel anders gaan aanpakken. Slimmere vrouwen, die niet achter het aanrecht hoeven staan, of ingeolied uit een zwembad hoeven te komen.

Mooier dan het is
Ole Christern, managing director bij reclamebureau N=5: 'Ze krijgen op dat soort reclames ook wel wat kritiek, dat zie je onder andere op de socials. Aan de andere kant heeft Unilever juist met bijvoorbeeld de Dove-reclames dat clichébeeld al onderuit gehaald.'

Daarnaast wordt het leven in reclames nou eenmaal vaak iets mooier neergezet dan het in werkelijkheid is, zegt Christern. 'Een beetje liegen, dat mag. Dat verwachten mensen ook. Het klassieke vrolijke gezinnetje, een afgetraind lichaam: het zijn dingen die veel mensen zouden willen, maar in het echt misschien niet hebben.'

Goed signaal
Toch vindt Christern het goed dat een grote zichtbare speler als Unilever dit signaal afgeeft. Al is zo'n aankondiging natuurlijk ook gewoon mooie marketing.

Bij N=5 zijn ook voorbeelden te vinden van modernisering. Christern: 'In onze commercial voor Peijnenburg komt een voetbalmeisje thuis nadat de wedstrijd is afgelast en ze door de regen heeft gefietst. Vroeger zat er een moeder met een kop thee te wachten op haar zoontje, nu een vader met een plak koek op zijn dochter. Dat doet een merk goed.'

EconomieEmancipatieReclameVrouwen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Relatief rustige avond, behalve op socials

IMF vreest voor torenhoge staatsschulden

Evenementen willen vanaf 1 juni weer starten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

'Zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken steeds gecompliceerder'

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

Lobbypanel over de strijd tussen AstraZeneca en Brussel over het coronavaccin

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play