'Fysieke winkel goede investering voor webshops'
Lege winkelstraten zijn 'killing'. En dus moet je nadenken over wat te doen met met leegstaande winkelpanden. Flex-plekken zouden een oplossing kunnen zijn.
Ruud Stelder van Lightspeed, een aanbieder van webshops en kassasystemen, ziet de oplossing in flex-plekken voor winkeliers. Webshops zouden volgens hem in het gat van lege winkelstraten moeten springen. Online winkels kunnen veel winst behalen uit het openen van bijvoorbeeld een pop-up shop. Onlangs heeft Lightspeed een webshop geholpen een winkel te openen in de 9 Straatjes in Amsterdam. 'Ze leren voor het eerst face to face hun klant kennen. Doordat ze offline een winkel hadden, kregen ze meer orders binnen. Dus het concept snijdt aan beide kanten', zegt Stelder.
'Aantrekkelijk voor online'
Hij denkt dat 30 procent van de online winkels uiteindelijk ook vanuit een winkelpand wil gaan verkopen. Maar is daarmee het probleem van lege winkelstraten opgelost? 'Het is aantrekkelijk voor online ondernemers. Op internet heb je nu een conversie. Het percentage mensen dat binnenkomt en koopt is ongeveer 2,5 procent online en tegen de 20 of 25 procent offline. Dus het kan een goede investering zijn.'
Strategie
Maar een fysieke winkel beginnen, gaat niet 1-2-3. 'De online winkeliers moeten goed weten waar ze mee bezig zijn. Een goede strategie neerzetten, zodat ze lokaal een rol kunnen vervullen. Hun specialisme kunnen uiten, direct met hun klanten. Een echte merkbeleving neerzetten. Als je ziet welke winkels nu succesvol zijn, dan zijn dat de merken en de beleving er omheen', meent Ruud Stelder.