Bitterzoet 'toverdrankje' werft enthousiast in Nederland
Een omstreden Amerikaanse sapjesfabrikant zoekt jonge verkopers in Nederland, zo meldt het FD. Het gaat om het Amerikaanse bedrijf Xango, dat met dubieuze verkoopmethoden een drankje aan de man probeert te brengen.
Vooral op studentenvereniging is Xango - en distributeurs van Xango - druk aan het werven, zegt Vasco van der Boon, journalist van het FD. 'Die zijn honderden aan het werven voor het sapje Xango, en al die verkopers worden opgejut om zelf ook weer verkopers te werven. En van de opbrengsten van vertegenwoordigers die zij aanbrengen krijgen zij een deel van de opbrengst.'
Maar buitenlandse toezichthouders spreken van een piramidespel, een soort kettingbrief en bovendien. En ook de gezondheidsclaims - het sapje zou helpen tegen artrose en kanker - hebben Xango in onder meer België en de Verenigde Staten al in botsing gebracht met de autoriteiten, zegt Van der Boon. Nederland kent geen wet die kleine zelfstandige ondernemers beschermt tegen dit soort bedrijven. Het bedrijf zelf zegt overigens dat verkopers van het sapje die claims de wereld in sturen.
Aansmeren
Deskundigen waarschuwen dat jongeren extra kwetsbaar zijn voor dit soort constructies. 'Ze hebben vaak een klein beetje geld en uit onderzoek blijkt dat de helft of driekwart van de deelnemers het geld kwijtraakt en zelf nooit iets aan zo'n constructie verdient. En het tweede risico: je wordt door Xango heel erg aangemoedigd om iedereen in je directe omgeving Xango-sap aan te smeren. En als je dan een conflict met je klanten krijgt, heb je een sociaal probleem, want je hebt dan ruzie met je familie en vrienden.'
Je kunt er trouwens ontzettend rijk mee worden, pretendeert Xango zelf in een werv(el)end YouTube-filmpje: