
Het Nederlandse New York Pizza wil dit jaar twintig vestigingen openen en in 2018 op 200 winkels zitten. Domino's tikte dit jaar de 200 aan, en wil binnen enkele jaren op 300 zitten, al zitten daar ook enkele Belgische filialen bij. En Papa John's is dit jaar geland in Amsterdam en wil ook doorgroeien naar 100 vestigingen. De Amerikaanse keten heeft momenteel 4900 restaurants in 40 landen.
Volgens Guido Verschoor van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners komt het succes door het concept afhalen en bezorgen, die zich nestelen tussen de restaurants en de fastfood-ketens. Ook hebben ze een lager prijsniveau en relatief gezonde maaltijden. 'Dat is een belangrijk verschil met de echte fastfood-restaurants zoals McDonald's en Burger King.'
Jan-Willem Grievink van FoodService Institute gooit het succes op gemak: 'Bezorgen van gemakkelijk eten is een ruime groeimarkt, die met meer dan 10 procent per jaar groeit. Hoe meer nieuwkomers, hoe beter voor de sector.' Ook buiten de Randstad groeit de vraag naar pizza. 'Dan vind je daar geen vijf ketens, maar daar is wel ruimte voor een stuk of twee', zegt Grievink.
Verschoor denkt dat er een prijzenslag komt om te proberen het omzetvolume op peil te houden. 'Er is geen ongebreideld ruimte voor uitbreiding, er komt een keer een plafond in zicht.'
De trend van duurzaam en biologisch voedsel lijkt te wringen met deze opkomst van de pizza. In Nederland heeft 50 procent van de mensen overgewicht, zegt Verschoor, die deze trend een soort schijngezondheid noemt. 'Ik durf te veronderstellen dat er ook nog mensen zijn die denken dat een pizza gezond is.'