Economie21 sep '16 21:34Aangepast op 22 sep '16 08:19

Italianen met uitsterven bedreigd, overheid komt in actie

Auteur: BNR Webredactie

Het Italiaanse volk staat op uitsterven. Om dat tegen te gaan, wil de overheid jongeren wijzen op hoe zij zich het beste voort kunnen planten. Met de Nationale Vruchtbaarheidsdag. En dat is vandaag.

Foto: HH/Giorgio Fochesato
Foto: HH/Giorgio Fochesato

Het geboortecijfer neemt drastisch af, volgens Italië-kenner Dontello Piras. 'De cijfers zijn dat 30 procent onvruchtbaar is en dat ze 0 procent groei in de komende tientallen jaren voorzien. Dus dat het land in 2015 niet meer groeit. Dus het gaat slecht.'

En daarom is het morgen Fertility Day in Italië. Een dag in het leven geroepen om Italianen aan de kinderen te krijgen. Maar hoe doe je dat succesvol als overheid? Hoogleraar voortplantingsgeneeskundige Dini Braat weet hoe. 'Je moet ervoor zorgen dat het in het onderwijs goed geïmplementeerd wordt en de maatschappelijke discussie aangaan. En misschien ook wel via televisieseries gebruiken.'

Uitstellen kinderwens

Dini Braat schreef jaren geleden met haar beroepsgroep een rapport met adviezen aan het ministerie voor Volksgezondheid. De gynaecologen zagen dat stellen steeds later kinderen kregen met alle gevolgen van dien. 'Wij merkten dat er weinig kennis was onder vrouwen dat als zij hun kinderwens uitstellen, de kans op zwangerschap afneemt.'

De overheid moet de mensen dus voorlichten zeggen de gynaecologen. In Italië weten ze dit ook, vandaar de Fertility Day. Met spotjes, ronde tafel gesprekken en debatten willen ze aandacht vragen voor het thema. En Fertility Day komt aan bij de Italianen. Het is het gesprek van de dag en volgens Donatello Piras is er is veel kritiek op. 'Het is een schande dat de regering jongeren een schuldgevoel aanpraat, wordt er gezegd.'

Succes in Denemarken

Maar negatieve aandacht, is natuurlijk ook aandacht. Missie al voor de helft geslaagd zou je kunnen zeggen. Neemt niet weg dat met een discussie de Italianen niet meteen tussen de lakens kruipen. Dat zal nog even duren. Misschien kunnen ze wat leren van Denemarken. Daar begon Het Deense reisbureau Spies Rejser met een sekscampagne vanwege de lage geboortecijfers.

 

In grappige filmpjes werd gesteld dat Denen 46 procent meer seks hebben op vakantie. En meer seks betekent meer kinderen. Gevolg van deze campagne: dit jaar worden, voor het eerst in jaren, meer dan 60.000 kinderen geboren in Denemarken.

Gerelateerde artikelen