
'AB InBev wordt zo groot doordat op een aantal continenten heel veel monopolies zijn. Die hadden ze afzonderlijk van elkaar al, maar samen met name op die monopoliemarkt hebben ze meer macht gekregen', zegt Swinkels.
'Afhankelijk van export'
Bavaria is als onafhankelijke bierbrouwer afhankelijk van export, zegt Swinkels. 'Maar dan kom je in landen terecht waar zowel SABMiller als AB InBev een sterke positie via een monopolie heeft neergezet. 'Zonder dat je lokaal een brouwerij hebt, is het lastig via het importkanaal in dat soort landen je merk echt groot te maken', zegt Swinkels.
Monopoliemarkten
In Europa zouden dat soort zaken met de mededingingswet zoals we die hier kennen niet mogelijk zijn, meent Swinkels. 'Maar op andere continenten zijn andere regels, en dan zie je dat er heel veel monopoliemarkten kunnen zijn.'
Swinkels ziet wel mogelijkheden in de zoektocht van de consument naar meer variatie. Zo nam Bavaria in mei het Belgische speciaalbiermerk Palm al over. 'De consument wil geen bier meer van hele grote spelers. Juist die ontwikkeling is voor ons heel interessant.'
Overname SABMiller door AB InBev rond
Vandaag stemde ruim 97 procent van de aandeelhouders van AB InBev in met de overname van SABMiller. Na de overname behoudt Ab InBev de eigen naam, de naam SABMiller verdwijnt. Rond 10 oktober moet de deal rond zijn. Daarna is AB InBev verantwoordelijk voor 1 op de 3 biertjes wereldwijd. Met 9 procent staat Heineken op de tweede plek. Het wereldwijde marktaandeel van AB InBev slinkt enigszins door de verkoop van een aantal bierbrouwers in Oost-Europa, op last van de Europese toezichthouder.
Nederlandse bierdrinker merkt weinig van overname
Voor de Nederlandse bierdrinker betekent het niet zoveel, zegt economieredacteur Thom Opheikens. 'In Nederland zijn wel meer grotere spelers. Hier blijft Heineken marktleider, met erna Bavaria, Grolsch, AB InBev. Er kan ook geen monopolie ontstaan.'
Met deze deal is de verkoop van Grolsch ook beslecht. Grolsch was onderdeel van SABMiller maar is verkocht aan de Japanse brouwer Asahi. 'Als Grolsch niet verkocht zou worden, was het een ander verhaal geweest', zegt Opheikens. De pijn zit vooral internationaal. AB InBev en SABMiller hadden los van elkaar al monopolies - Midden- en Zuid-Amerika en Afrika - die worden samengevoegd.' In die landen zit nog groei en wordt het grote geld verdiend, zegt Opheikens.