BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Economie

'De haven van Rotterdam moet zich aanpassen'

  • Kay Rutten
woensdag 5 oktober 2016, 14:42
De Rotterdamse haven moet innoveren om te overleven

Is de haven van Rotterdam nog wel de motor van de Nederlandse economie? Verschillende rapporten hebben de rol van de mainport de afgelopen jaren kleiner zien worden. Bas Janssen van Deltalinqs en Arjen van Klink van de Hogeschool Rotterdam vinden dat de haven veel meer moet innoveren.

Foto: ANPXTRA/Victor Wollaert
Foto: ANPXTRA/Victor Wollaert

'Nederland is overgegaan naar een kenniseconomie, de Rotterdamse haven moet zich daarop aanpassen wil het nog een rol van betekenis blijven spelen', zegt Bas Janssen, directeur van Deltalinqs, de ondernemersvereniging van de haven.

Volgens de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) levert uitbreiding van de mainport weinig op. De overheid zou meer aandacht moeten besteden aan snelgroeiende regio’s als Eindhoven en het gebied rond de Amsterdam Internet Exchange. Janssen vraagt zich af waarom de aandacht niet op meerdere regio’s gericht kan zijn: ‘In Nederland is het vaak of het één of het ander, terwijl de regio’s elkaar ook heel erg zouden kunnen versterken.’ Hij is ervan geschrokken dat de rapporten opperen helemaal geen beleid meer te ontwikkelen op de haven.

Arjen van Klink, docent aan de Hogeschool Rotterdam en gepromoveerd op de ontwikkeling van havennetwerken, erkent dat de haven niet meer zo bepalend voor de economie is als in de jaren ’80. ‘Toch heeft de haven ook heel veel positieve effecten voor de Nederlandse economie die lastig te meten zijn.’ Janssen bevestigt dit: ‘De doorvoerfunctie van de haven heeft bijvoorbeeld een heel groot effect op supermarktprijzen door heel Europa.’ Maar dat betekent niet dat de rapporten geen pijnpunten aansnijden. Zo daalt het overslagvolume van de Rotterdamse haven en ontbreekt het aan een goede samenwerking tussen de havenbedrijven. De beide heren zijn het er over eens dat doorgaan op de huidige manier geen optie is. De haven moet zich blijven ontwikkelen.

Innoveren om te overleven

‘Nederland is overgegaan naar een kenniseconomie, de Rotterdamse haven moet zich daarop aanpassen wil het nog een rol van betekenis blijven spelen’, zegt Janssen. Volgens Van Klink is aanpassen moeilijk omdat de Rotterdamse haven bestaat uit heel veel kleine bedrijven: ‘Je kan een transportbedrijf met tien man personeel niet zomaar ergens toe dwingen.'

Om die innovatie te versnellen is samenwerking tussen de havenbedrijven de sleutel. Van Klink vindt dat bedrijven in de haven tijd moeten vrijmaken om samen over innovatie na te denken. 'De digitalisering van dit deel van de economie gaat razendsnel, het zou verstandig zijn als de havenbedrijven hier op aanhaken.' En de bedrijven moeten openstaan voor nieuwe initiatieven: ‘Wij van de Hogeschool zijn bezig met een experiment waarbij we platformen creeëren waar de grote Rotterdamse havenbedrijven in aanraking kunnen komen met start-ups', zegt Van Klink. 'De start-ups hebben vaak een frisse blik en kunnen innovatie behoorlijk versnellen.'

EconomieRotterdam
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Gommers: Vrijheid terug als kwetsbaren en ouderen afweer hebben

Liveblog | Toezichthouder VS laat Janssen-vaccin toe

'Economische schade retail is disproportioneel'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play