
Zij zocht uit of je zwartepiet juist beter kan afbeelden of weglaten wanneer je iets wilt verkopen.
Constant koopgedrag
Een verpakking zonder Zwarte Piet zou volgens hoogleraar bedrijfskunde Cor Molenaar niet beter verkopen: 'Ik denk dat het het merendeel van de consumenten niets uitmaakt en dat zij niet naar verpakkingen kijkt. Mensen gaan bij een aankoop minder selectief te werk dan wij denken. Ze zien pepernoten staan en kopen pepernoten.'
Confrontatie uit de weg
Marketingdeskundige Rob Benjamins adviseert de gevoeligheden die er zijn te vermijden bij de verkoopaanpak. 'Je kunt het alleen over Sint hebben en verder niets afbeelden', zegt Benjamins. 'Maar dan wordt door voor- of tegenstanders gezegd dat het gekunsteld is.'
Roetpiet meer rendabel
'Zwarte Piet op zichzelf is niet interessant', stelt retaildeskundige Paul Moers. 'Een Piet die zich aanpast aan de moderne tijden blijft commercieel interessant. De oude Piet levert kritiek en gedoe op in winkels. Commercieel kan dat tegen je gaan werken: daar moet je ver vandaan blijven', tipt de deskundige.
Bovendien zou geld het van emotie winnen, denkt Benjamins. 'Zwarte Piet zoals wij hem kennen daalt in waarde en is in de nabije toekomst niets meer waard.'