
'De Zeeuwse havens hadden eerder geprobeerd samen te werken met de haven van Rotterdam maar dat beviel niet', zegt haveneconoom Bart Kuipers verbonden aan de Erasmus universiteit.' Het probleem van de samenwerking was volgens Kuipers vooral het verschil in grootte tussen de twee havens. 'Het is niet goed uitgebalanceerd als een hele grote haven met een kleinere gaat samenwerken. Met deze fusie gaan twee gelijkwaardige havens samenwerken.'
Bio base Europe
De Nederlandse en Vlaamse havens werkten al samen voor het project 'Bio base Europe'. 'Bio base Europe is al een samenwerking in het kader van milieu en eindige grondstoffen. Ze proberen in de haven een overgang te maken van op olie gebaseerde grondstoffen naar plantaardige grondstoffen', zegt Kuipers. Beide havens zetten hier hoog op in en bij verdere samenwerking heeft dat nog meer voordelen. 'Door zo’n fusie krijg je als haven een hoog economisch profiel wat interessant is voor investeerders die geïnteresseerd zijn in plantaardige grondstoffen.'
Grensoverschrijdende samenwerking
De havens zijn niet de enige die de samenwerking opzoeken. 'Ook de provincies aan de grens tussen Nederland en België proberen steeds meer samen te werken. Zij zullen erg blij zijn met deze fusie, de provincie Zeeland is bijvoorbeeld ook aandeelhouder in de havens.' Kuipers ziet nog niet zo snel gebeuren dat Antwerpen en Rotterdam ook mee gaan fuseren. 'Vooral op het gebied van containeroverslag zijn Rotterdam en Antwerpen nog hele grote concurrenten', zegt Kuipers. 'Maar als je kijkt naar de chemische industrie zie je wel veel samenwerking. Onder de grond zijn Rotterdam, Terneuzen, Antwerpen, Vlissingen en Moerdijk al één groot petro-chemisch complex.'