
De topmannen van veel bedrijven kwamen in de Verenigde Staten met tegenvallende resultaten. Hun huiswerk, de kwartaalcijfers in dit geval, viel in veel gevallen tegen. Tachtig bedrijven (rekende Reuters uit) geven nu de presidentsverkiezingen daarvoor de schuld.
De strijd tussen Donald Trump en Hillary Clinton, dat was volgens veel bestuurders de reden dat ze het zo slecht hebben gedaan. In gesprekken met analisten en beleggers geven ze de verkiezing de schuld. Door de onzekerheid over de politieke koers zouden veel consumenten wantrouwig zijn geworden.
Dalend vertrouwen
Zoals bijvoorbeeld de CEO van Whirlpool onderschrijft: 'Wij geloven dat het gedaalde consumentenvertrouwen direct te maken heeft met de Amerikaanse verkiezingen.'
Hij zegt, samen met andere collegabestuurders, dat de verkiezingen een direct effect hebben gehad op de verkopen. Zo kan het dus, als we de topmannen mogen geloven, dat dat vaatwassers en koelkasten minder zijn verkocht, er minder donut-shops zijn geopend en dat er minder vliegtickets worden geboekt. Allemaal te wijten aan de verkiezingen.