
Goed dat de politiek zich bekommert om de nationale luchtvaart, zegt Heerkens, maar er wordt op het verkeerde paard gewed. 'KLM is - of we het nu leuk vinden of niet - een Frans bedrijf. Bovendien: de ontwikkelingen in de wereld zijn zodanig dat een aantal tendensen niet is te keren: de concurrentie uit Azië, het grotere belang van luchthavens in het Midden-Oosten; allemaal ontwikkelingen waardoor Schiphol en KLM onder druk komen te staan. Dat verhinder je niet met politieke druk.'
Ketelmuziek
Bovendien moet Air France-KLM nou eenmaal effeciënt opereren om ooit structurele winst te gaan maken, zegt Heerkens, en onderdeel daarvan kán uiteindelijk zijn dat taken worden verplaatst naar Parijs. 'Het hoeft geen ketelmuziek te zijn als je praat over zaken waar men de Nederlandse luchtvaart wérkelijk zou kunnen steunen, zoals meer druk leggen op hervorming van de luchtverkeersleiding, zodat er efficiënter gevlogen kan worden. Of men kan de bereikbaarheid van Schiphol verbeteren, want die wordt opnieuw een probleem, nu de economie weer aantrekt.'
Dat wil niet zeggen dat Air France-KLM geen wonderlijke keuzes maakt, zegt Heerkens. 'Air France-KLM wordt heel erg gehandicapt door de concurrentie met lagekostenmaatschappijen. Transavia is tot op zekere hoogte ook zo'n lagekostenmaatschappij. Maar het vervangen van eigen routes door routes van Transavia is nou juist iets wat niet gebeurt, dus men laat in feite een concurrentie-instrument liggen. Dat is verbazingwekkend, maar dat wil nog niet zeggen dat Den Haag daar iets aan kan doen.'